9 maart 2011 -
Van de netwerkende zelfstandige ondernemers, willen vrouwen zich liever zakelijk profileren. Mannen zijn meer gericht op het binnenhalen van concrete opdrachten en nieuwe contacten.
Dat blijkt uit onderzoek van FNV Zelfstandigen, onder meer dan 1600 leden. FNV Zelfstandigen is de belangenbehartiger van ruim 14.000 zzp-ers.
Ondernemen = netwerken De overgrote meerderheid (85%) van de vrouwelijke zelfstandig ondernemers zegt te netwerken; dit is ruim 10 procent meer dan de mannelijke respondenten aangeven. Maar mannen besteden wel meer tijd aan netwerken, namelijk 5 tot 10 uur in de maand, terwijl het merendeel van de vrouwen slechts 1 tot 5 uur per maand aan netwerken besteedt.
Dat mannen graag veel netwerken, hangt wellicht samen met een voorkeur van 1 op de 5 mannen voor het netwerken op een borrel of receptie. Van de vrouwen geeft slechts 1 op de 10 hier de voorkeur aan. Vrouwelijke ondernemers netwerken dan ook het liefst op professionele netwerkbijeenkomsten die speciaal zijn bedoeld voor het netwerken.
Evenveel netwerken online als offline
Opvallend is verder dat zowel mannen als vrouwen ongeveer evenveel tijd besteden (1 tot 5 uur per maand) aan online netwerken zoals LinkedIn.