4 maart 2011 -
Nederlandse mannen zijn echte koffieleuten 'on the road'. Ze stoppen onderweg vaker dan vrouwelijke weggebruikers en onze zuiderburen voor een bakje troost. Dit blijkt uit het Shell serviceonderzoek, dat is gehouden onder meer dan 1.500 consumenten uit Nederland, België en Frankrijk.
Dagelijks brengen miljoenen Nederlanders een deel van de dag in de auto door. Ze zijn lang en vaak onderweg en dat wordt alleen maar meer. Automobilisten in de Benelux en Frankrijk vinden het heel normaal om dagelijks in de file te staan en tijdens deze 'dode' momenten een versnapering te nuttigen. Het tankstation is dan de ideale locatie voor de weggebruiker om een korte stop te maken. Niet alleen om de brandstoftank te vullen (94,25 procent), maar ook om een bezoekje te brengen aan het toilet (32,1 procent), een snack/broodje te kopen (30,4 procent) of een kopje koffie/ander drinken te halen (28,8 procent).
'Bakkie troost'
Even uitrusten op de parkeerplaats is het minst geliefd onder de deelnemende nationaliteiten. We willen wel stoppen voor een kopje koffie om ons wakker en alert in het verkeer te houden. Uit het Shell serviceonderzoek komt verder naar voren dat de mannelijke automobilisten in de Benelux en Frankrijk echte koffieleuten zijn. Zij maken vaker een tussenstop voor een café noir dan hun vrouwelijke weggebruikers. De Nederlandse man heeft daarbij, ten opzichte van vrouwen en zijn zuiderburen, de meeste behoefte aan een 'bakkie troost'(32,9 procent tegenover 21,3 procent). De kwaliteit van een kopje koffie speelt daarbij in toenemende mate een grotere rol.