24 februari 2011 -
Reizigers hebben de grootste hekel aan gevaarlijk of slecht rijgedrag van andere bestuurders tijdens woon-werkverkeer. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek dat Regus onder 10.000 zakelijke respondenten. Hen werd gevraagd naar de factoren in het woon-werkverkeer die hen het meest stress gaven en hun productiviteit en tevredenheid over hun werk ondermijnden.
Nederlandse reizigers blijken meer last te ondervinden van verkeersagressie (58 procent). De top drie bestaat verder uit gevaarlijk of slecht rijgedrag van andere bestuurders (44 procent) en vertragingen van het openbaar vervoer en geschrapte treinen (35 procent).
Reisduur
Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat in Nederland de gemiddelde reisduur naar het werk 27 minuten bedraagt. 23 procent van de Nederlanders is echter meer dan drie kwartier onderweg. Toch is die reistijd minder belangrijk dan de reiservaring. Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux: "Geen enkele werkgever heeft er baat bij dat de werknemers van zijn onderneming vermoeid en gestrest op het werk arriveren. Deze stress kan immers een negatieve invloed hebben op de productiviteit, motivatie en tevredenheid van werknemers. Reizen naar een locatie dichter bij huis, met name buiten de spitsuren, is vaak de beste manier om dit soort stress te voorkomen en een betere, kalmere en productievere werktijd te krijgen."
De top zeven doodzonden van het woon-werkverkeer in Nederland: 1. Verkeersagressie (66 procent)
2. Gevaarlijk of slecht rijgedrag (44 procent)
3. Vertragingen van het openbaar vervoer en geschrapte treinen (35 procent)
4. Mensen die luid telefoneren (28 procent)
5. Gebrekkige informatieverlening van de vervoersmaatschappijen (22 procent)
6. Onbeleefd gedrag van medepassagiers (dertien procent)
7. Vervuiling en te hoge temperaturen (dertien procent)
De top zeven doodzonden van het woon-werkverkeer wereldwijd: 1. Gevaarlijk of slecht rijgedrag (52 procent)
2. Vertragingen van het openbaar vervoer en geschrapte treinen (40 procent)
3. Verkeersagressie (34 procent)
4. Vervuiling en te hoge temperaturen (24 procent)
5. Mensen die luid telefoneren (negentien procent)
6. Gebrekkige informatieverlening van de vervoersmaatschappijen (achttien procent)
7. Onbeleefd gedrag van medepassagiers (vijftien procent)
Een pretentieus stuk. Het betreft hier geen doodzonde maar hoofdzonde, waar er 7 van zijn.
En bovenstaande zijn te herleiden naar: Acedia, Ira en Superbia. Verdieping door de schrijver lijkt hier op zijn plek.
met vriendelijke groet, een leek.