Bedrijven scoren onvoldoende voor maatschappelijk gedrag
23 februari 2011 -
Uit de tweede meting van de Maatschappelijk Imago Monitor blijkt dat het Nederlands publiek het maatschappelijk gedrag van het bedrijfsleven slechter vindt dan een jaar geleden. Waar de 30 grootste bedrijven van ons land eind 2009 gemiddeld nog een 5,6 kregen, is dat nu een 5,4. Het bedrijfsleven scoort daarmee slechter dan de overheid, maatschappelijke organisaties en burgers.
Het belang dat men hecht aan goed maatschappelijk gedrag van bedrijven blijft onveranderd hoog: 83 procent van de Nederlanders vindt het (zeer) belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan mens, maatschappij en milieu. De groep die vindt dat het de directe verantwoordelijkheid is van bedrijven dat het goed gaat met mens, maatschappij en milieu is zelfs gegroeid van 65 procent naar 70 procent. Een belangrijke oorzaak voor deze toename lijkt het terugtrekken van de overheid. 51 procent is het eens met de stelling dat het daardoor noodzakelijk is dat bedrijven meer maatschappelijke taken gaan vervullen. Dit was 43 procent. Bas van Haastrecht van SE Consultancy, initiator van de monitor in samenwerking met onderzoeksbureau Motivaction: "Het is duidelijk dat de druk op bedrijven om zich maatschappelijk goed te gedragen toeneemt. Het publiek verwacht meer. Het lijkt erop dat veel bedrijven zich hier onvoldoende bewust van zijn. Er is een groot gat tussen de verwachtingen van het Nederlands publiek en wat men daarvan vervolgens terugziet bij bedrijven."
Kwart vindt bedrijfsleven asociaal 25 procent van het Nederlands publiek is het eens met de stelling dat het bedrijfsleven asociaal is. Een nog groter percentage (34 procent) wantrouwt de goede bedoelingen van bedrijven. Er zijn ook positievere geluiden te horen: 38 procent denkt dat bedrijven echt iets goed willen doen en 41 procent geeft aan fan te zijn van bedrijven die zich inzetten voor de samenleving. Bijna een op de vier Nederlanders vindt dat dergelijke bedrijven zelfs minder belasting hoeven te betalen.
Van Haastrecht: "Het maatschappelijk gedrag van bedrijven is nog onontgonnen gebied voor veel mensen. Er is de nodige scepsis, maar ook veel ‘hoop’ dat bedrijven echt goed willen doen. Men weet echter niet precies hoe het nu werkelijk zit. Veel van wat bedrijven doen op maatschappelijk gebied is onvoldoende zichtbaar. Daar laten bedrijven kansen liggen."
Sociale programma’s scoren In eerste instantie verwacht men dat bedrijven zich vooral richten op aspecten die direct samenhangen met de bedrijfsvoering, zoals gezondheid, natuur&milieu en welvaart. In minder sterke mate wordt verwacht dat bedrijven zich ook bezighouden met thema’s die verder van de bedrijfsvoering afstaan, en zich meer afspelen in de samenleving. Het gaat vaak om sociale thema’s zoals onderwijs, armoedebestrijding en ontwikkelingshulp. Zodra mensen kennis nemen van programma’s die bedrijven rondom deze sociale thema’s uitvoeren, neemt de waardering van deze bedrijven sterk toe. Het blijkt echter dat programma’s zoals de Rabobank Foundation of het Ronald McDonald Kinderfonds relatief onbekend zijn of niet actief aan het betreffende bedrijf worden toegeschreven. Van Haastrecht: "Sociale programma’s hebben meestal een sterk emotionele lading en dat raakt mensen. Hoewel de grootste maatschappelijke impact van bedrijven moet worden gevonden op gebieden als energiebesparing en gezondheid, geeft een sociaal programma vaak een sterkere boodschap. Dit effect wordt nog onderschat."
Als de economie slechter draait plegen we meer naar andere aspecten te kijken dan winst maken. Kwaliteit en maatschappelijk verantwoord ondernemerschap zijn er enkele van. Maar zodra de stijgende lijn qua winst en economie weer is ingezet, plegen we het net zo gemakkelijk weer te vergeten.
Ik ben blij te constateren dat ik met mijn bureau niet tot de bedrijven behoor waarvan het maatschappelijk gedrag onvoldoende is. Afgelopen jaar starten wij de Stichting Talant4all met als doel projecten te realiseren die tot doel hebben kinderen, onder de leeftijd van 12 jaar en hun ouders, op speelse wijze kennis te laten maken met meervoudige intelligentie, gefocust op de sterke kwaliteiten en intelligentie van het individuele kind, waarbij onder andere dyslexie op vrijblijvende wijze onder de aandacht wordt gebracht.
Afgelopen week via deze Stichting een Medialab gestart voor 18 studenten aan de Hogeschool Rotterdam, ten aanzien van een stuk creatieve invulling voor dit gegeven.