Een manager hoeft niet intelligent te zijn om conflicten op te lossen
8 januari 2003 -
Intelligentie speelt geen rol bij het aanpakken van conflicten op de werkvloer door managers. De Tilburgse wetenschapper Renée de Reuver onderzocht welke managementeigenschappen eigenschappen belangrijk zijn bij het oplossen van meningsverschillen.
Niet intelligentie, maar persoonlijkheid, doortastendheid en gevoel voor hiërarchie zijn de gereedschappen die de middenmanager daarvoor inzet. De Reuver hoopt volgende week op het onderzoek te promoveren.
Vragenlijst Het aanpakken van conflicten op de werkvloer behoort tot één van de belangrijkste taken van de midden manager. De Reuver ontwikkelde een vragenlijst voor managers die behulpzaam kan zijn bij persoonlijke ontwikkeling en trainingen. Met de test kunnen managers zien welke stijl dominant is bij conflicthantering, bijvoorbeeld onderhandelend of samenwerkend. Ook geeft de Test van Organisatieconflicten (TOC) inzicht in de mate waarin de manager zijn stijl varieert: reageert hij bijvoorbeeld anders op zijn superieur dan op zijn ondergeschikten.