16 februari 2011 -
Veel HR-afdelingen beschouwen zichzelf wel als strategisch business partner. Ze besteden echter maar vijftien procent van hun tijd aan strategie. Dat blijkt uit Mercer’s HR Transformation Survey onder 500 HR-directeuren in ruim 40 EMEA landen, zo meldt 6Minutes.be.
Er zijn een aantal interne en externe barrières die de groei van HR beperken: de vaardigheden en kennis van het management en de werknemers, maar ook de perceptie van het hoger management dat HR weinig waarde toevoegt en de houding van andere afdelingsmanagers.
Lange weg
HR-afdelingen besteden de meeste tijd aan het leveren van HR-diensten (27 procent), gevolgd door administratie (achttien procent), HR-programma’s of systemen ontwikkelen (veertien procent), intern management (veertien procent) en compliance/audits (twaalf procent). De vijftien procent van de tijd die HR aan strategie besteedt, zou omhoog moeten. De onderzoekers verwachten wel dat HR steeds meer zal worden gezien als strategisch partner dat er nog een lange weg te gaan is om het verschil te dichten en een beter strategisch business partner te worden.
Bron:6Minutes
Het is inderdaad een feit dat HR nog steeds niet echt als belangrijk wordt gezien terwijl ze in mijn ogen ondertussen hebben bewezen dat ze ook belangrijk kunnen zijn. Bijvoorbeeld bij conflicten.
Willem van Druten
|
|
17
-
02
-
2011
|
09
:
16
uur
Ben bang dat HR al jaren geleden de strategische boot gemist heeft.
Als multidisciplinair verzamelvat en interne Haarlemmer olie heeft het zichzelf niet kunnen ontworstelen en herpositioneren op strategisch niveau. Ongeacht de functie inhoud – benaming. Het zijn altijd andere disciplines of externe ontwikkelingen die de HR agenda bepalen.
Zoals het artikel al aangaf besteden MKB bedrijven vaak een gigantisch deel van hun tijd aan administratie. In zee gaan met een betrouwbaar administratiekantoor is dan een uitstekende uitkomst
Wij merken bij bedrijven in Zeeland dat het percentage besteed aan administratie vaak nog hoger ligt. Gelukkig zijn er veel bedrijven die dat inzien en zich op de core-business gaan toeleggen en de administratie uitbesteden aan een ervaren administratiekantoor.