zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien succesfactoren voor groei en efficiency

15 februari 2011 - Na een aantal zware jaren is de industrie weer op de goede weg. Niet langer wordt er alleen gewerkt aan herstructurering; er kan weer gekeken worden naar groeimogelijkheden. Naast groei staat ook verhoogde efficiëntie bovenaan op de agenda van de Chief Financial Officer (CFO).

Om dit te bereiken zal de focus liggen op het productportfolio, de productie en het werkkapitaal, waarbij innovatie en ontwikkeling een minder grote rol zullen spelen dan in 2010. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en de ‘International Controller Association’, uitgevoerd onder 100 West-Europese CFO’s en commerciële directeuren uit de industrie. 



Opleving economie
De opleving van de economie lijkt stabiel en zet zich voort in 2011. Het vertrouwen van het bedrijfsleven in de komst van betere tijden wordt bevestigd door de agenda voor 2011 van de CFO. Waar in 2010 iets meer dan de helft zich nog richtte op product portfolio’s (53 procent) en productie (54 procent), is bijna 70 procent van de CFO’s van plan te werken aan deze onderdelen in 2011. Hierbij zal inkoop en logistiek een grote rol gaan spelen, terwijl innovatie en ontwikkeling worden beschouwd als minder belangrijk dan vorig jaar.

Organische groei
Het komende jaar zullen de meeste bedrijven zich richten op organische groei (78 procent), groei vanuit het bestaande bedrijf. Bijna de helft van de bedrijven geeft aan zich op groei te richten als gevolg van fusies en overnamen, anorganische groei. Naast groei willen de bedrijven zich richten op het terugdringen van de productiekosten en het verhogen van de efficiëntie. 

Succesfactoren
De onderzochte bedrijven laten weten dat het creëren en managen van groei, optimaliseren van productiekosten en meer flexibel worden de grootste uitdagingen zijn van komend jaar. Roland Berger en de ‘International Controller Association’ hebben tien succesfactoren geïdentificeerd om de doelstellingen voor 2011 te bereiken:
1. Selecteer de meest veelbelovende diensten/producten van de organisatie;
2. Definieer duidelijke, meetbare doelen;
3. Synchroniseer de diensten/producten om frictie te voorkomen;
4. Vorm een plan voor het beste gebruik van de diensten/producten;
5. Zorg dat de randvoorwaarden gecreëerd zijn: budgetten, hulpmiddelen etc;
6. Vorm cross-functionele teams;
7. Integreer de doelen in de persoonlijke targets;
8. Introduceer een effectief projectmonitoring systeem;.
9. Evalueer regelmatig met het management;
10. Lanceer ondersteunende communicatie binnen de organisatie.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Uitbesteding stagneert, tevredenheid daalt
 Groeipotentieel India stijgt door buitenlandse investeringen
 'War for talent' topprioriteit CEO
 MKB vult verwachte personeelsgroei flexibel in
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10