11 februari 2011 -
Steeds meer organisaties doen aan duurzaam vervoersbeleid. Dat duurzame vervoersbeleid leidt bij een overgrote meerderheid (80 procent) van de organisaties tot een zichtbare gedragsverandering bij medewerkers. Dit blijkt uit een onderzoek door Twynstra Gudde Adviseurs en Managers onder bezoekers van de Ecomobiel vakbeurs vorig jaar.
In het onderzoek geeft 84 procent van de respondenten aan dat er binnen hun organisatie beleid is op het gebied van duurzame mobiliteit of dat dit binnenkort wordt ontwikkeld. De belangrijkste beweegreden om dit beleid te ontwikkelen is het imago van de organisatie. Kostenbesparing en het terugdringen van de CO2-uitstoot komen op een tweede plek.
Overheid geen belangrijke speler
Dit vertaalt zich ook in de manier waarop bedrijven naar de overheid kijken. Slechts zeventien procent van de bedrijven geeft aan dat de overheid een belangrijke speler is bij dit onderwerp. En maar elf procent van de bedrijven heeft duurzaam vervoersbeleid om te voldoen aan wetgeving. Het beleid vertaalt zich grotendeels naar vervoersmiddelen: 66 procent geeft aan dat de organisatie alternatieve vervoersmiddelen heeft aangeschaft. Het merendeel grijpt naar elektrische en hybride alternatieven, maar ook naar het openbaar vervoer en de fiets.
Een enkele elektrische auto
Of deze maatregelen bij gaan dragen aan de verduurzaming van de organisatie valt te bezien: maar 46 procent van de respondenten verwacht dat de maatregelen echt zoden aan de dijk zet. Waarschijnlijk omdat de aanschaf van bijvoorbeeld een enkele elektrische auto, zoals nu vaak gebeurt, nog niet genoeg is.
Desondanks zijn de uitkomsten van het onderzoek positief. Want als blijkt dat de medewerkers hun gedrag zich aanpassen, zal het bedrijf geneigd zijn om eerder en in meer maatregelen te investeren.