Nederlandse manager vertrouwt op e-mail als informatiebron
8 februari 2011 -
Nederlandse managers zoeken voornamelijk via e-mail naar relevante informatie. Met 85 procent is dit het hoogste percentage ter wereld. Daarnaast geeft 38 procent aan dat zij veel data opzoeken in klantdatabases. Slechts vier procent – het laagste percentage wereldwijd – zoekt in social media news feeds.
Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van Avanade. Nederlanders kiezen voor veilige opslag. Slechts acht procent van de Nederlandse managers slaat data op de desktop op, terwijl nog 44 procent van de Fransen en Italianen dit doet. De grootste hoeveelheid van de Nederlanders (65 procent) slaat data op de server op en twaalf procent gebruikt cloud gebaseerde opslag.
Verbeterpunten
Toch geven managers aan dat er wel een aantal zaken verbeterd kan worden. 54 procent zegt dat ze sneller toegang willen tot data en 50 procent meent dat het trainen van medewerkers kan helpen om effectiever met datastromen om te gaan. Dit is nodig omdat 42 procent van de managers de benodigde informatie niet kan vinden.
Investeren
Ook is managers gevraagd waar ze het komende jaar in gaan investeren. Het hoogste percentage (73 procent) geeft aan in beveiliging te investeren. Daarnaast staan CRM (38 procent), mobility (35 procent), digital collaboration (31 procent) en financiële systemen (31 procent) hoog op het verlanglijstje. 50 procent geeft aan dat ze de komende periode wil gaan investeren in cloud computing/SaaS.
Datakoppeling
"Veel organisaties gaan nog steeds niet goed om met de steeds grotere omvang van hun opgeslagen data en het omzetten hiervan naar informatie," zegt Erik Lamers, Business Development & Marketing Director bij Avanade Nederland. "Toch doen Nederlanders het op het gebied van het toegankelijk maken van data al redelijk goed ten opzichte van andere landen. Echter, de kans zit hem in het bieden van oplossingen waardoor data informatie wordt en het bedrijf in staat is zinvol interne informatie te koppelen aan externe informatie, bijvoorbeeld afkomstig vanuit social media".