zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders hebben het meeste vertrouwen in overheidswebsites

4 februari 2011 - Nederlanders zijn internationale koplopers waar het gaat om het vertrouwen in online informatie van de overheid. Bijna de helft van alle Nederlanders vertrouwt de informatie van de overheid die via het internet wordt aangeboden. Verder is bij het nemen van politieke beslissingen de rol van internet bijna twee maal zo groot als die van televisie en kranten.


Dat blijkt uit de Digital Influence Index, het jaarlijkse internationale onderzoek van Fleishman-Hillard naar de invloed van internet.  49 procent van de Nederlanders zegt vertrouwen te hebben in online overheidsinformatie. Dit vertrouwen is het hoogst van alle gemeten landen. In de Verenigde Staten vertrouwt nog geen kwart van de Amerikanen de online overheidsinformatie, terwijl in Groot-Brittannië slechts een derde van de bevolking dat doet. 



Politieke beslissingen
Verder blijkt dat bij het nemen van politiek gerelateerde beslissingen het internet een veel prominentere rol speelt dan televisie, kranten of radio. De helft van de Nederlanders gebruikt het internet bij keuzes op het gebied van politiek en overheid. Daarmee wordt het internet voor politieke beslissingen veel vaker gebruikt dan televisie (28 procent), kranten (25 procent) of radio (twaalf procent). 

Sociale netwerken
Opvallend genoeg worden sociale netwerken zoals Facebook en Twitter amper bezocht als het gaat om politieke of overheidsinformatie. Slechts 4,5 procent van de ondervraagden geeft aan een sociaal netwerk te gebruiken bij het maken van politieke keuzes. Voor het maken van beslissingen over politiek, overheid en samenleving maken Nederlanders vooral gebruik van politieke websites (zoals de websites van partijen en stemwijzers) en zoekmachines. Online advertenties van de overheid scoren nog slechter dan sociale netwerken, slechts 2,2 procent geeft aan wel eens een online advertentie te bekijken. 

Maatschappelijk debat
Werner van Bastelaar, Director Public Affairs bij Fleishman-Hillard: "De online wereld is in toenemende mate de 'place to be' als het gaat om deelname aan het maatschappelijk debat. Deze nieuwe ontwikkelingen staan niet op zichzelf, maar reflecteren een bredere verandering in de maatschappij waarbij er steeds meer sprake is van een directe relatie tussen de burger en de politiek of overheid." 

Verantwoording en resultaten
Het onderzoek van Fleishman-Hillard is uitgevoerd onder 4.883 respondenten in Nederland (640 respondenten), China, de Verenigde Staten, Japan, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië en Canada. De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd op de nieuwe blog van Fleishman-Hillard.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 ICT-beleid bij overheid in de kinderschoenen
 Overheid en banken trekken massaal personen na op internet
 Zelfonderschatting overheid leidt tot teveel externe adviseurs
 Nederlander maakt zich drukker over politiek
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10