zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tien tips voor het voorzitten van een vergadering

4 februari 2011 - Er zijn veel verschillende voorzitters. Het varieert van een voorzitter van een grote organisatie of een bedrijf die een paar keer per week een vergadering voorzit tot iemand die af en toe een vergadering voorzit. De taakomschrijving en de verantwoordelijkheden zijn natuurlijk anders.

Onderstaande tips van Carla van den Bosch van Vergaderen doe je zo! zijn algemeen en bruikbaar voor elke voorzitter. 



Voor de vergadering 

1 - Kijk welke discussieonderwerpen er liggen en verzamel nieuwe punten
Stel de agenda op. Maak een tijdschema en hou daaraan vast. 

2 - Behandel eerst de discussiepunten en daarna de kleine (praktische) agendapunten 
Iedereen is dan geconcentreerd en helder bij het belangrijkste deel van de vergadering. 

Tijdens de vergadering
3 - Benoem het doel van de vergadering, licht de agenda en het tijdschema toe
 Licht ook elk agendapunt kort toe en benoem de discussiepunten. 

4 - Hou het proces in de gaten 
Onderscheid doel/werkwijze, verleden/heden/toekomst en personen en zaken. 

5 - Hou vast aan de lijn van het agendapunt en kap lange zinloze discussies af
Noteer interessante zijlijnen voor een andere discussie. Kort tijdrovende punten in of schuif het door.

6 - Probeer de verschillen en overeenkomsten helder te krijgen
 
Doe een rondje langs alle deelnemers om ideeën helder te krijgen. Vraag om oplossingen en brainstorm indien nodig.

7 - Betrek de deelnemers bij de vergadering
 
Rem veelpraters af en geef ruimte aan mensen die weinig praten. 

8 - Kijk naar non-verbale communicatie
Hoe zit men? Is iedereen er met de aandacht bij? Wordt alles gezegd? 

9 - Formuleer de besluiten, vat samen wie wat doet en sluit agendapunten af. 

10 - Zorg voor sfeer, luister goed en bevorder besluitvaardigheid en creativiteit.

Meer tips zijn welkom op de website van Vergaderen doe je zo! Hier kunt u ook het gratis e-boekje '10 tips over besluitvorming' aanvragen.

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geef emoties tijdens een vergadering de ruimte
 Drie tips om uw vergadering effectief voor te bereiden
 Mobiele telefoon leidt tot onbeschoft gedrag
 Slecht voorbereide collega’s zijn bron van irritatie voor managers
 
 
reacties
 
wcm  |   | 
4-02-2011
 | 
10:42 uur
Ik vind het een loffelijk streven. Ik vraag mij af of deze afspraken zijn te hanteren als er minder geoefende ''vergadertijgers'' deelnemen. Uiteraard zijn de bovenstaande punten bevorderlijk voor een goede vergadering. Maar ik mis de aspecten emoties en draagvlak. Ter verduidelijking: in het lange verleden was ik voorzitter van een OR. We hadden een training ''effectief vergaderen'' gehad. Iedereen spande zich in om zich aan de afspraken te houden. Maar niet iedereen kon zijn emoties kwijt. Resultaat: een korte effectieve vergadering met besluitvorming. Maar achteraf begonnen steeds meer leden hun ongenoegen te uiten. Uiteindelijk gevolg: we hebben de vergadering overgedaan om een wat minder effectieve wijze, waarbij iedereen zijn emoties kwijt kon en er veel draagvlak ontstond voor de uiteindelijke besluitvorming. De les die ik toen heb geleerd was dat er een goed evenwicht moet zijn tussen effectiviteit en het uiten van emoties. Het strak hanteren van een tijdschema is dan niet altijd mogelijk.
Carla van den Bos  |   | 
4-02-2011
 | 
17:03 uur
Beste WCM,
de '10 Tips voor voorzitters' komt 2 weken nadat ik een artikel, ook voor Managersonline, heb geschreven over emoties tijdens vergaderingen.
Erg mooi dus dat u dit aanhaalt. Want natuurlijk zijn ook emoties en draagvlak belangrijk in een vergadering.
Ik schrijf elke 2 weken een artikel over vergaderen. In ieder geval staan de artikelen op de website van Vergaderen doe je zo! en hopelijk ook bij Managersonline.
Met vriendelijke groet,
Carla van den Bos
wcm  |   | 
4-02-2011
 | 
22:47 uur
Beste Carla,

Bedankt voor de tip. Ik ga zeker de andere artikelen nog bekijken.
Met vriendelijke groet,
Wim van Kasteren

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10