Social media minst populair onder jongeren bij zoeken bijbaan
3 februari 2011 -
Hoewel 91 procent van de Nederlandse jongeren actief is op social media, gebruikt maar tien procent deze om een bijbaan te zoeken. Dit blijkt uit het Nationale Bijbanen Onderzoek 2011 dat is uitgevoerd door Zoekbijbaan.nl.
In het Nationale Bijbanen Onderzoek werd jongeren tot 25 jaar gevraagd naar de kanalen die zij inzetten bij het zoeken naar een bijbaan. Hoewel onlangs uit gegevens van het CBS bleek dat 91 procent van de jongeren actief is op social media, maakt slechts tien procent hiervan gebruik om een bijbaan te zoeken. Jongeren geven aan dat ze meer gebruik maken van kanalen als online vacaturebanken (70 procent), het eigen netwerk (62 procent) en open sollicitaties (37 procent).
Meer studenten dan scholieren
Opvallend is dat studenten bij het zoeken naar een bijbaan vaker gebruik maken van social media dan scholieren. Tien procent van de studenten zegt gebruik te maken van social media, bij scholieren is dit zeven procent. Daarnaast blijkt dat hbo-studenten (twaalf procent) vaker hun sociale netwerken raadplegen dan wo-studenten (negen procent) en mbo-studenten (negen procent).
Onwetendheid Pieter van Diggele, communicatiemanager bij Zoekbijbaan.nl, denkt dat veel jongeren zich nog onvoldoende bewust zijn van de sollicitatiemogelijkheden via de social media. "De meeste jongeren zijn actief op netwerksites als Hyves en Facebook en gebruiken deze vooral om snel en makkelijk informatie uit te wisselen met hun vrienden. Netwerksites met meer carrièremogelijkheden zoals LinkedIn en Twitter worden veel minder gebruikt, omdat de meeste jongeren nog geen professioneel netwerk hebben en ook nog niet actief bezig zijn om dit op te bouwen."