zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Sociale Media Policy vormt goede leidraad

31 januari 2011 - Sociale media wordt binnen bedrijven door verschillende afdelingen gebruikt. Vaak gebeurt dit echter zonder enige vorm van coördinatie en ontstaat er een sociale media chaos. Marketing zet het in om aan brand awareness te doen; HR om te rekruteren; Sales om lead generatie te doen; enzovoort.

Klinkt bekend in de oren? De ultieme oplossing is het aanstellen van een Social Media Manager die alles in goed banen moet leiden, stelt Mic Adam van Vanguard Leadership. Weinig bedrijven zijn er echter happig op om een dergelijke functie in het leven te roepen vanwege de kosten, het gebrek aan strategie en het gebrek aan zicht op de tijd en inspanning die nodig is om sociale media uit te bouwen. Een Social Media policy kan daarom goed gebruikt worden om de verschillende initiatieven binnen het bedrijf op een lijn te krijgen en te synchroniseren. 



Alle afdelingen samen
Adam: "Een van de belangrijkste succesfactoren in de aanvaarding van een sociale media policy is dat deze wordt samengesteld door alle afdelingen samen. Anders kom je met een unilaterale policy te zitten waarbij marketing een minimalistische weg bewandeld (zoveel mogelijk toelaten), HR er één maakt in lijn met de andere beperkende policies, IT alleen maar aan afsluiten denkt en de juridische afdeling hem onleesbaar maakt. Het samenstellen van een team om een dergelijk policy te maken is dus een goed idee. De eerste stap bij het opstellen van een dergelijke policy moet zijn om iedereen naar hetzelfde kennisniveau te tillen. Dit kan bijvoorbeeld door elkaar de initiatieven te presenteren die er op elke afdeling al in gang gezet zijn en hoe dat gaat. Niet alleen verbetert de kennis van sociale media hierdoor, men weet bovendien precies wat er al gebeurt op social media gebied binnen de onderneming. Daardoor komen vaak een aantal overeenkomsten aan het licht. Door de initiatieven van de verschillende afdelingen vervolgens naast elkaar te leggen, kan er een policy worden opgesteld die de nodige flexibiliteit, restricties en aanbevelingen oplevert. Een ander belangrijk voordeel van deze samenwerking is dat de policy door alle afdeling wordt gedragen en aanvaard."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ziekenhuizen en hun social media policy
 Nog drie essentiële elementen in een social media policy
 De implementatie van een social media policy in vijf stappen
 Een social media beleid is niet meer optioneel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10