zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Niet werkende afmeldhyperlink meest gehoorde marketingklacht

31 januari 2011 - Als een consument vermoedt dat bedrijven onzorgvuldig omgaan met zijn gegevens bij het toesturen van reclame kan hij klagen bij het online klachtenloket www.privacywaarborg.nl. De klachten worden in behandeling genomen door de DDMA Privacy Autoriteit.

De Autoriteit presenteerde op 28 januari – de Internationale Dag van de Privacy- haar jaarverslag 2010, waarin zij verslag doet van haar werkzaamheden. Sinds de lancering van het klachtenloket in mei 2010 kwamen ruim 60 klachten binnen. Verreweg de meeste klachten (67 procent) gingen over een niet-werkende afmeldhyperlink bij e-mailnieuwsbrieven. Ook telemarketing en lead-generation zijn aanleiding voor klachten. 85 procent van de klachten is inmiddels opgelost.



Greep op gegevens
Het klachtenloket is in beheer van DDMA, de branchevereniging voor dialoogmarketing. Diana Janssen, directeur DDMA spreekt van een waardevolle toevoeging: "Het online klachtenloket geeft een consument terecht greep op zijn gegevens. De focus ligt niet op het inventariseren van meldingen maar op het oplossen van klachten. Deze korte lijn is essentieel voor het vertrouwen in marketing en reclame . Het klachtenloket en de DDMA Privacy Autoriteit zijn waardevolle toevoegingen op het bestaande overheidtoezicht, dat niet de mogelijkheden heeft om iedere klacht in behandeling te nemen." In 2011 wordt het klachtenloket verder uitgebreid 

Privacy Waarborg
Het klachtenloket is onderdeel van het Privacy Waarborg: een keurmerk op websites en reclame-uitingen waaraan consumenten in één oogopslag zien of bedrijven persoonsgegevens niet misbruiken voor reclamedoeleinden. Alleen bij de DDMA aangesloten organisaties voeren het Waarborg. Zij worden jaarlijks gecontroleerd op het gebruik van persoonsgegevens voor marketingdoeleinden. Inmiddels voeren 80 organisaties het Privacy Waarborg. 

Uitbreiding toezicht
Organisaties zien de jaarlijkse audit als een waardevolle manier om de bedrijfsvoering tegen het licht te houden en voeren het Privacy Waarborg om hun klanten te laten zien dat zij privacy zeer serieus nemen. Misstanden blijken veelal het gevolg van onwetendheid en niet onwelwillendheid. Door de bomen van wet- en regelgeving, zien organisaties het bos niet meer. Daarom gaat de DDMA aanvullende middelen ontwikkelen om haar leden verder te assisteren bij het implementeren van de Privacy Wetgeving. Denk aan standaard voorwaarden, privacy statements en contracten. De focus van het toezicht kan zich naast wettelijke verplichtingen ook meer richten op technische aspecten van gegevensverwerking. Door organisaties te attenderen op en te assisteren bij de beveiliging van hun gegevens.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Drie online marketing trends voor 2011
 Privacy is verantwoordelijkheid van Nederlands bedrijfsleven
 Facebook-gebruiker beschermt privacy steeds beter
 De ViNT nieuwe Media top tien: privacy belangrijker dan planeet
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10