Aardige collega is belangrijker dan aardige manager
28 januari 2011 -
Nederlanders vinden hun collega’s het belangrijkst voor hun werkomgeving. Gevraagd naar de factoren die belangrijk zijn voor de werkomgeving antwoordt maar liefst 37 procent van de Nederlanders aardige collega’s. Die vinden ze nog belangrijker dan een goede balans tussen leven en werk, die door 29 procent genoemd werd.
Een manager die ze kunnen respecteren en van wie ze kunnen leren is voor slechts zestien procent van belang. Baanzekerheid, een prettig kantoor, een korte reistijd en state-of-the-art technologie hebben nauwelijks invloed op het oordeel van de Nederlandse werknemers over hun werkomgeving. Dit zijn conclusies op grond van de Workplace Survey Q4 2010 van Accountemps onder meer dan 2.400 financiële, human resources en algemene managers.
Werkrelatie belangrijker dan technologie
Anita Hijmenberg, Senior Manager van Accountemps: "Als wij bemiddelen voor onze kandidaten vragen wij hen altijd wat zij de belangrijkste zaken in een nieuwe functie vinden en het valt op dat men altijd zeer veel belang hecht aan de collega’s. De werkrelatie met collega's vinden veel mensen zelfs belangrijker dan of het bedrijf bijvoorbeeld technologisch helemaal 'bij' is.
Slecht presterende collega is het vervelendst
In alle landen was men het wel eens dat collega’s die geen kwalitatief goed werk leveren of geen oog voor details hebben het meest vervelend zijn voor de werkomgeving. 30 procent van alle ondervraagden gaf dit aan. Collega’s die ideeën van een ander presenteren als hun eigen idee, zijn ook niet erg geliefd. Negentien procent van de Nederlanders ergert zich daaraan. Tot slot zegt vijftien procent dat roddelende collega’s erg vervelend zijn. Te laat komen (negen procent), regelmatig ziek worden (acht procent) of geen rekening houden met beperkte kantoorruimte (vijf procent) wordt door veel minder mensen vervelend gevonden.
Aardige collega's, aardige managers.
Opzich zou het niks moeten uitmaken. Je bent er om te werken en niet om feestje te bouwen.
Een goeie service gerichte instelling is een pre.
Verder moet je altijd voor je eigen een positieve instelling meedragen naar je werk.
En negativisme compleet uitsluiten.
Spreekt voor zich dat de collega's waar men de hele dag mee samenwerkt belangrijker zijn dan de manager. Dat neemt niet weg dat een manager een stempel kan drukken op een bedrijfsonderdeel (ook in negatieve zin dus) en daarmee het leven behoorlijk zuur kan maken.
K. Bouma
|
|
28
-
01
-
2011
|
12
:
14
uur
Je moet met iedereen goed overweg kunnen
Zo weinig mogelijk zeggen en juist veel vragen stellen en doorvragen
Als iemand je een klap geeft, moet je vragen waarom hij/zij dat doet en doorvragen
Oant sa fier
boykesarjoe@hotmail.com
|
|
30
-
01
-
2011
|
15
:
49
uur
Als collegas aardig tegenoverelkaar stellen is geen probleem,trouwenns als je ergens werkt moet jij je aanpassen en heel aardig gaan opstellen en dit hoort bij jouw opvoeding.De manager die moet ervoor zorgen dat het bedrijft goed draait en dat zowel kwaliteit als de randement van het bedrijf gegaradeerd is. Als collegas zich zo gaan gedragen heeft de manger niets te doen dan zijn controle opvoeren en waar nodig kleine verbeteringen aan te brengen. Maar aarige collegas is naar mijn inziens geen preoritet.