zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gendereffecten in prestatiebeloning nog niet goed begrepen

28 januari 2011 - Sinds het begin van de huidige crisis in 2008 is er weer veel discussie rondom de voor- en nadelen van prestatiebeloning. Deze discussie lijkt zich vooral op de praktijk in het grootbedrijf te richten. Over de praktijk in het midden- en kleinbedrijf is beduidend minder bekend.

Recent onderzoek suggereert dat er sprake is van een gendereffect: of een bedrijf al dan niet prestatiebeloning toepast, zou samenhangen met het geslacht van zowel de werknemers als van de ondernemer. EIM heeft dit effect nader onderzocht, maar is tot de conclusie gekomen dat deze gendereffecten maar voor een deel lijken te bestaan. 



Mogelijke verklaringen
Zo is er geen onderbouwing gevonden voor een mogelijke relatie met het geslacht van de werkgever. Wel lijkt het er op dat prestatiebeloning vaker voorkomt bij bedrijven waar relatief meer mannen werken. Dit gender-effect kan op verschillende manieren verklaard worden. Een mogelijke verklaring is dat vrouwen meer risico-avers zijn dan mannen, waardoor vrouwelijke werknemers minder positief zouden staan ten opzichte van prestatiebeloning dan mannelijke werknemers. Een andere mogelijkheid is dat vrouwelijke werknemers gemiddeld genomen een minder goede binding met de arbeidsmarkt hebben dan mannelijke werknemers, en dat dit verschil in binding het verschil in prestatiebeloning kan verklaring.

 
 Doorsturen   4 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Top vier goede voornemens in het bedrijfsleven
 Prestatiebeloning belangrijkste manier om talent te binden
 Nederlandse bedrijven belonen steeds individueler
 Bonus daalt, maar relatie met prestatie is nog altijd zoek
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
28-01-2011
 | 
09:43 uur
Misschien heeft het met een hogere eigenwaarde en zelfvertrouwen van mannen te maken. Het geloof in het eigen kunnen voor wat betreft resultaten.
Deze positieve uitleg kan een verklaring zijn voor de achterhoedepositie van vrouwen als het gaat om prestatiebeloning.
(In de categorie; huis-, tuin & keuken psychologie)
Helma van Wanrooij  |   | 
28-01-2011
 | 
08:29 uur
Natuurlijk zijn er ook vrouwen, want uitzonderingen bevestigen de regen, maar haantjesgedrag, egotripperij en eigenwaarde/status halen uit geld komt nu eenmaal meer voor bij mannen.
Karen  |   | 
28-01-2011
 | 
12:53 uur
Een merkwaardige redenering. Minder binding met de arbeidsmarkt (het bedrijf?) zou verklaren dat er minder sprake van prestatiebeloning is?
Lijkt mij juist niet, prestatiebeloning maakt juist dat je voor je eigen meetbare korte termijn succes gaat en niet voor het overall bedrijfssucces. De relatie zou m.i. dus precies andersom moeten liggen.
Arvel  |   | 
31-01-2011
 | 
07:46 uur
Hoezo vrouwen krijgen minder prestatiebeloning in het MKB?
Wel eens in een kledingwinkel geweest? Wel eens in een meubelzaak geweest? Heb je je wel eens afgevraagd, hoeveel van dat soort zaken er zijn en hoeveel vrouwen er in dienst zijn?
Wel eens gevraagd of de dames op commissie werken?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10