5 januari 2003 -
Wat is een goede consultant? Over die vraag struikelen veel managers, maar vooral de beroepsgroep zelf. Op de internetsite M@n@gement wordt driftig gediscussieerd over de rol en toegevoegde waarde van adviseurs.
Naar aanleiding van een dergelijke discussie kwam auteur en adviseur Allert Goossens met een interessante lijst 'geboden' voor de goede consultant.
1. Haalbaarheid Aanvaard alleen opdrachten welke je aankunt, waarvan je vermoed dat je een toegevoegde waarde kunt hebben en waarvan de doelen haalbaar zijn gesteld.
2. Belazer jezelf en de klant nooit Aanvaard nooit een opdracht waarbij doelstelling schier onhaalbaar is of eigen kennis onvoldoende is voor geanticipeerd resultaat. Ofwel, belazer nooit je klant noch jezelf.
3. Samenwerking Aanvaard alleen opdrachten waarbij na kennismaking blijkt dat je counter-part(s) met je willen en kunnen samenwerken v.v. Samenwerking is de enige sleutel tot succes, immers, hoe kan een doelstelling worden behaald als de opdrachtgever deze niet faciliteert en jij daarvan geen positief gebruik kunt maken.
4. Vakkennis Houd vakkennis te allen tijde bij. Je mag nooit te druk zijn om bijscholing op een laag plan te zetten. Juist vakkennis brengt je tot een niveau waarop je waarde toeneemt c.q. tenminste gelijk blijft.
5. Specialisatie Specialiseer je. Tracht niet een omni-wetenschappelijk beest te worden, want je verdwaalt in de jungle. Kies strategisch overwogen je vakrichting, en zorg dat je daarin specialist wordt en blijft.
6. Netwerk Zorg voor een goed netwerk. Netwerken zijn onnoemelijk veel belangrijker dan welk ander medium dan ook. Adverteren, publiceren of acquireren zijn ondergeschikt aan het managen van je netwerk; zeker als zelfstandig consulent. Wees dus klantgericht, open en informatief.
7. Deel kennis Ga nooit op je kennis zitten. Mensen die op hun kennis zitten worden schizofrene consultants, die vroeg of laat te bang worden zelfs hun klanten van de kennis te laten profiteren.
8. Onhoud ervaringen Zorg dat je ervaringen onthoudt, dat je kennis verzamelt en dat je leergierig blijft. Rentmeesterschap komt voor de val.
9. Wees eerlijk en toegewijd Blijf eerlijk, ethisch en toegewijd aan je klanten, collega's en medewerkers. Je bent zo goed als je laatste job!
Bron:M@n@gement