zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Behoefte aan adviserend verkoper stijgt

25 januari 2011 - Blend Recruitment ziet een verschuiving optreden naar de behoefte aan consultative sellers. Het snelle scoren van sales deals maakt plaats voor het creëren van meerwaarde voor de klant door het inzetten op lange termijn relaties. Manon Onrust en Lilian Meys lichten toe hoe dat komt.

Juist in tijden van economische crisis zijn bedrijven geneigd om 'snel geld' te willen verdienen. Wat binnen is, is mooi meegenomen en bedrijven waarvoor extra moeite moet worden gedaan omdat zij in deze tijden minder te besteden hebben, laat men al snel links liggen. Het uitbouwen van lange termijnrelaties lijkt iets te zijn voor in economisch voorspoedige tijden. Fout! Vinden Manon Onrust en Lilian Meys. Meys: "Juist door nu mee te denken met de klant en je als een gelijkwaardige gesprekspartner op te stellen, creëer je toegevoegde waarde voor de klant. Dat betaalt zich altijd uit." Onrust: "Is het niet nu, dan zeker in de toekomst." 



Meerwaarde bieden
Onrust en Meys zien bij bedrijven een verschuiving optreden in de manier van verkopen. Juist als blijkt dat een sales man of vrouw meedenkt met het bedrijf, is er veel meer mogelijk dan het snelle scoren van die ene deal. Meys: "Er is een verschuiving gaande van platte verkoop naar consultative selling. Verkopers die meerwaarde bieden maken het verschil. Dit geniet steeds meer de voorkeur van de partijen aan wie zij verkopen. Zij zijn daardoor van grotere waarde voor onze klanten. Want zij zijn graag geziene sales mensen." Niet iedere sales man of vrouw is goed in consultative selling, zegt Onrust. "De een is juist goed in het snelle scoren en de ander is een kei in relatiebeheer. Het moet echt in je zitten om werk te maken van consultative selling." 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Menno Roozendaal is Verkoper van het jaar 2010
 Vijf geheimen van topverkopers
 Zeven aanbevelingen om meer grip te krijgen op uw verkoopfunctie
 Offerte op maat scoort
 
 
reacties
 
rudi  |   | 
4-02-2011
 | 
08:51 uur
gevraagd advies geven, luister ik naar mijn klant?
Edwin Dijk  |   | 
7-02-2011
 | 
02:42 uur
Een beetje een vreemd onderzoek. Is het niet altijd de bedoeling om een meerwaarde te bieden voor de klant?

De emotiemarkt zoals we die tegenwoordig zien is niet iets dat in 2010 of 2011 zomaar is komen aanwaaien. Dat is een proces dat al jarenlang speelt: men wil aandacht, dat er geluisterd wordt, dat er gereageerd wordt op wat zij vragen.

In feite wil men geen oplossingen voor problemen die men niet heeft. Een consultatieve account manager zal geen product verkopen dat dus niet in het straatje van de prospect past, omdat hij luistert naar de klant. Puur logisch en wat mij betreft niets nieuws.

Aandacht is altijd al machtig geweest.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10