zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Negen tips om leiding te geven aan twintigers

24 januari 2011 - Jonge werknemers – tussen de twintig en dertig - hunkeren zelfs nog meer naar bevestiging en nieuwe dingen leren dan naar geld. Dat stelt Michael Fertik op Harvard Business Review. Hij geeft meteen negen tips om hen te motiveren.


De beste managers voor jongere werknemers zijn degenen die het niet slecht zouden doen voor de klas. Ze houden ervan om anderen te helpen groeien en geven overdadig uitleg bij hun beslissingen. Daar houden jongeren van, omdat ze dan inzicht krijgen in het besluitvormingsproces. Bovendien worden ze er betere werknemers van omdat ze leren hoe u denkt. Uitmuntende managers van uitmuntende jongeren stellen regelmatig trainingssessies in over diverse aspecten van de organisatie. Topondernemingen laten veelbelovend talent rouleren tussen de diverse afdelingen. In kleine ondernemingen kan dit vaak niet, maar hier kunnen workshops gegeven worden om de jongste medewerkers kennis te laten maken met verschillende elementen van de onderneming. Dit soort investeringen werpt snel hun vruchten af.



Bij deze nog negen manieren om uw jonge teamleden te motiveren en op te leiden:

1. Gooi ze meteen in het diepe
Geef jonge mensen direct beslissingsbevoegdheid op tenminste één terrein. Weten ze niet wat ze moeten doen, laat het ze dan zelf uitzoeken en geef geen antwoord op vragen die ze best zelf weten als ze even nadenken. Alleen zo kunnen ze groeien. Geef na het afronden van de opdracht zo snel mogelijk heldere feedback. 

2. Beloon ze openlijk
Noem de persoon en zijn verdienste bij naam tijdens het teamoverleg. Of vraag hem of haar om zijn/haar mening tijdens een vergadering. Alleen al door die te vragen, spreekt u uw erkenning uit. Grote kans dat er bovendien iets zinnigs uitkomt. 

3. Stel vragen
Vraag uw jonge teamleden bijvoorbeeld wat het domste project is waar de organisatie momenteel aan werkt. Alleen al het feit dat u dit soort vragen stelt, heeft impact. Het toont aan dat u open staat voor de waarheid en kritiek. Het stimuleert jongeren zelfstandig te denken en hun ideeën te uiten. Soms zal het antwoord u erop wijzen dat u op sommige punten inderdaad best dom bezig bent en geld aan het wegsmijten bent. En soms zal de werknemer denken dat het werk dat gedaan wordt best dom is, om zich na uw uitleg te realiseren dat het toch wel ergens goed voor is. U op uw beurt komt er zo achter dat wat voor u vanzelfsprekend is, dat niet automatisch voor het team is en dat u bepaalde dingen beter uit moet leggen. 

4. Bevorder het contact
Jonge werknemers durven u niet altijd even gemakkelijk aan te spreken als ervaren medewerkers. Loop daarom rond en maak uzelf zichtbaar en daardoor benaderbaar. Stimuleer tijdens bedrijfsbijeenkomsten de onderlinge contacten. Laat bijvoorbeeld een paar sociale werknemers (verkopers bijvoorbeeld) mensen met elkaar in contact brengen. 

5. Geef ze oprechte aandacht
Een hele simpele manier: bel ze op hun verjaardag. Kleine moeite, groots effect. Geef ze bovendien complimenten, maar alleen als u het meent. Jonge mensen voelen haarfijn aan als u aan het slijmen bent en zullen u direct wantrouwen. Het gevolg: ze geloven u niet meer als u iets wel meent. 

6. Focus op de lange termijn
In de naweeën van de recessie, hebben jongeren grote bewondering voor managers die focussen op lange termijn beloningen. U hoeft niet meteen te gaan leven als een monnik, maar als u laat zien dat u weerstand kunt bieden aan korte termijn bonussen, bent u een inspirerend voorbeeld dat ze graag zullen volgen. 

7. Focus op kortdurende projecten
Jonge medewerkers vervelen zich snel. Houd daar rekening mee. Stel daarom weekdoelen zodat iedereen op maandag weet wat er vrijdag gerealiseerd moet zijn. U zult er versteld van staan hoe productief dit is. 

8. Ontsla mensen die niet presteren
Jongeren kunnen er niet tegen als ze zien dat degenen die de kantjes eraf lopen toch mogen blijven. Ervaren werknemers kunnen soms wel redenen aandragen waarom zo iemand er niet meteen uitvliegt, jongeren zien dat nog niet. Ze verachten niet alleen hun minder competente collega, maar ook de manager die niet ingrijpt. Zorg er om dezelfde reden voor dat u zich ontdoet van medewerkers die de sfeer verpesten, vooral als ze direct te maken hebben met de jonge werknemers. Jonge medewerkers zijn nog erg beïnvloedbaar en voor u het weet gaan ze mee in de negatieve spiraal. Nog een waarschuwing: koppel die zeer getalenteerde 22-harige niet aan een 28-jarige manager. Die laatste kan zich flink bedreigd voelen door een superslimme jongere collega. 

9. Wees een leider
Jongeren zijn meer gespitst op autoriteit dan u denkt. Die arm om de schouders en dat grapje kunnen daarom al snel opgevat worden als gebrek aan respect. Gedraag u als een leider en wordt niet te informeel.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tips om leiding te geven aan generatie Y
 Collega’s en uitdaging belangrijkste drijfveren Generatie Y
 Veeleisende generatie Y brengt frisse blik
 Generatie Y is niet te paaien met mooie woorden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10