21 januari 2011 -
Een team leiden is niet eenvoudig. Daarom kan het helpen om in ieder geval te weten met welke problemen u daarbij te maken kunt krijgen. Harvard Business Review zette de acht meest voorkomende op een rij, 6Minutes.be vertaalde.
1. Het ontbreken van een teamidentiteit De leden hebben niet het gevoel dat zij met elkaar verbonden zijn en samen bepaalde doelen moeten bereiken. Gevolgen: weinig inzet, botsingen tussen de teamdoelen en de persoonlijke ambities en slechte samenwerking.
2. Moeilijk besluiten kunnen nemen
De leden blijven bij hun eigen standpunt, of hinderen de besluitvorming door eindeloos te discussiëren in plaats van nieuwe elementen aan te dragen.
3. Slechte communicatie Door elkaar heen praten op vergaderingen, teamleden die steevast zwijgen, verwijzen naar problemen maar niks doen om ze op te lossen, valse consensus (ja zeggen zonder echt akkoord te gaan).
4. Onvermogen om conflicten op te lossen Spanningen worden niet uitgesproken, teamleden staan agressief tegenover elkaar.
5. Gebrek aan participatie Opdrachten worden niet uitgevoerd, vergaderingen niet bijgewoond, overleg verloopt futloos.
6. Gebrek aan creativiteit Het team slaagt er niet in frisse ideeën te ontwikkelen en kan onverwachte gebeurtenissen niet aangrijpen als kansen.
7. Groepsdenken Gebrek aan een kritische blik en weinig zin om de zaken eens vanuit een andere kant te bekijken. Dit komt vaak voor wanneer eensgezindheid en eenheid als belangrijke groepswaarden gelden.
8. Slecht leiderschap De teamleider schiet tekort, hij/zij komt er niet toe een visie te formuleren, te delegeren of uiteenlopende belangen te overstijgen.
Ik vind het een prachtig artikel hoor maar .....
Het is vrij eenvoudig redenen te vinden waarom teams zouden falen. Kijken we alleen al naar bijvoorbeeld voetbal de laatste tijd dan hebben we voorbeelden te over.
Wat ik mis is de volgende;
Teamleden zijn niet of weinig op elkaar ingespeeld
De onderlinge cohesie is nooit opgebracht.
Teamleden kennen elkaar niet goed genoeg
Dat is een grotere waarschijnlijkheid dan de genoemde redenen. Want als mensen elkaar niet kennen, herkennen ze vaak ook de beweegredenen van anderen niet zo. Je komt dan makkelijk in allerlei cummulaties terecht met gevolgen zoals in het artikel beschreven.
Dat kan ook anders door alle keyplayers in kaart te brengen en te zoeken waar de persoonlijke tegenstellingen zich bevinden. Dan kun je veel beter anticiperen.
De rest van het antwoord ligt hem in de vorm en regie van vergaderen en een goede communicatie. Met NumoQuest is dit op volkomen onafhankelijke wijze heel eenvoudig te realiseren.
Ik vind dit wel een beetje een open deuren artikel. Ik vraag me af hoelang Harvard Business Review hierover gedaan heeft. Feit blijft wel dat het hebben van een gezamelijk doel heel belangrijk is voor het goed slagen van een teamproces.