Mannen gaan flexibeler werken na geboorte eerste kind
18 januari 2011 -
Dat de komst van kinderen veel impact heeft op ouders was al bewezen, maar dat mannen het ook aangrijpen om na te denken over work/life was nog niet eerder zo aangetoond. Bijna 60 procent van de mannen gaat flexibeler met zijn werktijden om na de geboorte van zijn eerste kind. Een ruime meerderheid (70 procent) haalt minimaal eens per week zijn kind op uit school of van het kinderdagverblijf.
Dit blijkt uit de testresultaten in het kader van de Slimme Tijden Campagne van Lof, ondersteund door het ministerie van OCW. Ruim 2.000 mannen hebben de Slimme Tijden test ingevuld op de website http://www.slimmetijden.nl . De Slimme Tijden Campagne, met als onderkop ‘echte vaders werken slim’, heeft als doel de bewustwording van mannen over de combinatie werk/zorg te vergroten.
Struikelblokken Een kleine twintig procent van de mannen geeft aan niet flexibeler met hun werktijd om te gaan. Ze hebben er wel met hun naaste omgeving over gesproken, maar geen werk van gemaakt. Dertien procent van de mannen geeft aan niet flexibeler om te gaan met werktijden, omdat hun manager er niet open voor staat . Slechts negen procent heeft niets aangepast aan zijn werkende leven, omdat ze dit zelf slecht vinden voor hun carrière.
Cultuurverandering nog niet klaar Het Nieuwe Werken is nog niet geheel ingeburgerd bij de mannen. 33 procent vindt dat collega's die laat beginnen en op tijd weggaan toch wel de kantjes er van af lopen. Bijna 80 procent van de mannen kent de regelingen van zorgverlof, ouderschapsverlof en ATV dagen. Toch maakt slechts 35 procent er regelmatig gebruik van, en niet alleen in noodgevallen.
Slimme Tijden Campagne De Slimme Tijden campagne is gericht op mannen in de leeftijdscategorie 30-50 jaar. Om de doelgroep te bereiken is gekozen voor een online campagne bestaande uit een opvallende viral, en een test - hoe slim ben jij bezig met je werk/zorg balans? Door de test te doen, maakt u kans op een iPad. In mei wordt de Slimme Tijden Man Award uitgereikt.