Meer dan een miljoen Nederlanders krijgen fruit van de baas
11 januari 2011 -
De landelijke campagne Werkfruit is een succes. Op dit moment voorzien ruim 16.000 bedrijven hun werknemers dagelijks van fruit op het werk. Dit komt overeen met twintig procent van het totaal aantal bedrijven in Nederland met meer dan tien werknemers. Ruim 1,2 miljoen werknemers krijgen inmiddels fruit op het werk aangeboden.
Werkfruit, ook bekend als ‘fruit op het werk’, ‘bedrijfsfruit’ of ‘kantoorfruit’, is het gratis beschikbaar stellen van fruit aan werknemers, om zo de gezondheid te bevorderen. "Wij zijn blij dat werkgevers en HR-managers het onderwerp zo goed oppakken," aldus Sieger Koeman, projectleider werkfruit en directeur van degroenetas.nl.
Representatief
Uit eerder onderzoek door het Productschap Tuinbouw bleek al dat de campagne een succes is. Volgens Koeman betrof het toen echter een steekproef onder een beperkt aantal bedrijven en sectoren. "Ons onderzoek is groter van opzet. Zo is door ons een steekproef gehouden onder 2.500 bedrijven en hebben wij de resultaten aangevuld met een inventarisatie onder leveranciers." De resultaten zijn daarmee volgens Koeman representatief voor het gehele Nederlandse bedrijfsleven."
MVO nieuwe trend bij aanbieden werkfruit Uit het onderzoek is ook een nieuwe trend naar voren gekomen. "Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen lijkt de nieuwe standaard," aldus Koeman. Hij geeft aan dat klanten enkele jaren geleden nog niet naar het MVO beleid van leveranciers vroegen, maar dit tegenwoordig belangrijk vinden. "