zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nog niet gerekruteerd via sociale media? U bent niet de enige

10 januari 2011 - De resultaten van een recent onderzoek van het Executives Online Ltd  relativeren de hype rond social netwerken als middel om te rekruteren of gerekruteerd te worden. Dit onderzoek werd voor de tweede keer uitgevoerd en peilde de efficiëntie van recruitment via sociaal netwerken onder 1.200 managers.


Zoals te verwachten en in overeenstemming met een aantal andere onderzoeken blijken managers LinkedIn het meest interessante kanaal op dit gebied te vinden. Facebook komt op de tweede plaats en Twitter eindigt als derde. Alle platformen winnen aan belang als het op rekruteren aankomt. 



Hype versus realiteit
LinkedIn wordt aanzien als is het meest bruikbare platform (90 procent) om op zoek te gaan naar een nieuwe baan. Begrijpelijk want Facebook en Hyves worden als privé tools beschouwd en wat Twitter betreft zijn velen nog op zoek naar de beste manier om dit kanaal in te zetten. De hype rond sociale media zorgt er echter voor dat steeds meer mensen via deze weg op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Maar: meestal zonder succes. Mic Adam  van Vanguard Leadership: "Naar mijn mening en ervaring weerspiegelt dit de realiteit en niet de vele artikelen die verschijnen over dit onderwerp. Het positieve nieuws is dat de cijfers ongeveer 50 procent hoger liggen dan vorig jaar en dat ze blijven stijgen. Je moet als professional die op zoek is naar een andere baan zeker in sociale media en netwerken investeren. Maar laten we eerlijk zijn, sociaal netwerken als middel voor rekrutering heeft nog geen vaste plek gevonden binnen de mix van tools die door managers en recruiters worden gebruikt." 

Tijdrovend
Het aantal managers dat sociale netwerken gebruikt om te rekruteren blijkt nog zeer laag. Minder dan vijf procent heeft al eens geprobeerd iemand te werven via sociale media en nog minder hebben iemand aangenomen die ze via deze media hadden gevonden. Adam: "Mijn conclusie is dat er veel meer aanbod is dan vraag. Echter, ook deze cijfers zijn gestegen ten opzichte van vorig jaar." Sociale media worden dus steeds belangrijker om mensen te rekruteren maar toch zijn er nog een aantal belangrijke barrières: gebrek aan authenticiteit, de mythe dat sociale media alleen voor jongeren bedoeld zijn en het feit dat ze tijdrovend zijn. Bij dat laatste knelt de schoen. Managers en recruiters komen er, net als marketeers, achter dat sociale media veel tijd in beslag nemen. Die tijd hebben ze toch al te weinig en dus haken ze af. 

Reflectie van de realiteit
Je zou kunnen stellen dat deze cijfers tegen alle regels van de hype rond sociale media ingaan, maar dat ontkent Adam: "Volgens mij is dit een reflectie van de realiteit. Natuurlijk zijn er bedrijven die vijftien procent of meer van hun nieuwe medewerkers vinden via dit soort kanalen, maar de eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat dit voor de meesten een droom is. Ik ben ervan overtuigd dat in de toekomst het cijfer voor de meeste bedrijven rond de tien procent zullen liggen. Sociale media zullen een plek vinden naast en niet in plaats van de traditionele methodes."

 
 Doorsturen   7 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tien tips om sociale media slim in te zetten
 Sociale media nog lang niet volledig benut
 Recruiter zelf is onvindbaar op sociale media
 Goede social media integratie gemist in recruitmentsystemen
 
 
reacties
 
Rene Civile  |   | 
10-01-2011
 | 
10:08 uur
Een heel zinnig en reëel artikel. Het geeft namelijk 'gewoon' weer wat ik sinds het begin van de hype rond 'socal media' verkondig. Gewoon voetjes op de vloer en niet denken dat je potentie omhoog kunt hypen.

Waar gaat het nu precies om? Juist, twee partijen elkaar te laten vinden. Nu is het een beetje zo, de recessie heeft dat uitgewezen, dat opdrachtgevers/werkgevers trachten twee posities in een FTE te proppen.

Dat het nog gekker kan soms bewijst men binnen de IT sector. Veel functies zijn erg specialistisch en klaarblijkelijk, gezien sommige aanvragen, denken recruiters dat je verschillende gespecialiseerde IT disciplines gewoon bij elkaar kunt stoppen en dan de bekende naald wel eens even zou vinden.

Eerlijkheid gebied dat wanneer er sprake is van vraag en aanbod, dat je gewoon oprecht moet zijn en een potentiële opdrachtgever moet durven zeggen waarom bepaalde disciplines zich nu eenmaal niet laten vervatten in een functie.

Het is namelijk alsof je de slager vraagt plots ook groente en fruit te gaan verkopen. Je kan het natuurlijk proberen maar of je daar nu geloofwaardiger van wordt. Zakelijk zal er iemand een keer je de vraag stellen,'Goh, waarom word je nou niet gewoon kruidenier?'

Hier kunnen recruiters en HR mensen nog eens iets van leren. Schoenmaker hou je bij je leest en zorg ervoor dat je ter zake kundig bent. Anders loop je heel groot gevaar op zoek te gaan naar iemand die helemaal niet bestaat. Weet je wat het gevolg daarvan zal zijn? Juist. mensen die reageren maar die je amper serieus kan nemen want de reden om te liegen is het willen hebben van die baan of opdracht.

Maar, getuige dit artikel, er is hoop. De sociale media, en ik blijf het zeggen, is zakelijk gezien weinig toevoegend. Waarom? Omdat het artikel het al een beetje juist stelt. Je hebt zakelijk, Linkedin, Plaxo en je hebt prive. Hyves, Facebook, Tagged.

Om aan deze laatsten zakelijk iets te ontlenen bijzonder kortzichtig. Ook google is wat dat betreft een gevaarlijk instrument. Soms kunnen mensen iets zeggen of plaatsen vanuit een bepaalde emotie, die de lezer[es] misschien wel onwelvallig zou kunnen blijken. Om daar een persoon meteen aan te definieren? Levensgevaarlijk.

Een ander groot gevaar? Niet verifiëren. en dat gebeurd dus veel te makkelijk wanneer je je op google of die sociale media zou richten.
En dat verifieren doe je nog altijd bij die betreffende persoon zelf. Laat je dat na? Dan zegt dit veel over de kwaliteit van een recruiter of recruitment 'an zich'. En dat is jammer. Zo loop je wel eens een hele goede kandidaat mis.

En mijn ervaring is dat ik me daar veel meer zorgen over maak dan wat iemand zich via de sociale media af en toe laat ontvallen. De kwaliteit van recruitment door scoringsdrift ingegeven. Ik hoor de recruiter al roepen dat ik het bij het verkeerde eind zou hebben.

Zou het?


Daphne Medik  |   | 
10-01-2011
 | 
10:15 uur
Interessante cijfers. Klinkt heel reëel.

@ HRM Managers en recruiters: alles wat een beetje anders is dan anders, vraagt een investering in tijd om uit te zoeken hoe iets werkt. Recruiters zouden veel meer kunnen profiteren van de kracht van LinkedIn als zij zouden investeren in een korte training, die niet alleen de mogelijkheden van LinkedIn laat zien maar bovendien een simpel stappenplan biedt om ze op weg te helpen.

LinkedIn lijkt in het begin misschien even ingewikkeld, maar het is het afgelopen jaar zo veel eenvoudiger in het gebruik geworden, dat het zonde is om hier niet actiever gebruik van te maken. Het levert m.i. na een korte inwerkperiode aanzienlijk meer tijd op dan dat het kost om dit middel in te zetten!
René Bolier  |   | 
11-01-2011
 | 
19:18 uur
@Rene Civile

Jij zegt: 'De sociale media, en ik blijf het zeggen, is zakelijk gezien weinig toevoegend'

Hier heb ik zo mijn vraagtekens bij en ik kan me voorstellen meerdere mensen met mij?

Misschien kan je dit wat nader toelichten? Uiteraard begrijp ik dat bepaalde kanalen zakelijk wat minder geschikt zijn dan andere.
Rene Civile  |   | 
11-01-2011
 | 
20:45 uur
Beste Rene Bollier,

De gehypte sociale media, zoals bijvoorbeeld Twitter, word nog door veel te weinig zakelijke mensen gebruikt. Daarnaast is de wijze van gebruik ook erg aan fluctueren onderhevig wat het op dat vlak weer net even niet makkelijker maakt.

Kijken we naar een Hyves of facebook, dan moet men er zakelijk rekening mee houden dat he maar zeer de vraag is of datgene waar je tegen aan kijkt, ook datgene is wat lijkt. Hyves valt nog mee is de ervaring maar facebook, daar durf ik rustig vraagtekens bij te stellen.

Als je beiden zou willen gebruiken als 'zakelijk forum', dan kan ik me er nog wel iets bij voorstellen. In ieder geval zijn beiden wellicht niet volwassen genoeg hiervoor?

Linkedin of Plaxo daar tegenover zijn zakelijker en meer gericht in gebruik. Daar zie ik wel een degelijk zakelijk gebruik. Probleem blijft ook daar weer, hoe controleer je de inhoud van de weergave.

Iemand die wat minder van communicatie en presentatie heeft gegeten, zou zomaar terzijde kunnen worden geschoven, evenals iemand die 'net niet' de juiste steekwoorden heeft gebruikt.

Datzelfde gebeurd overigens ook momenteel in recruitmentland. Het is een zoekmachine loslaten en als bepaalde 'steekwoorden' niet in een cv voorkomen, dan vallen de besten nog steeds buiten de boot. Ook al krijg ik nu al recruiters over me heen dat dit niet zo zou zijn waarschijnlijk.

Het heeft te maken met kwaliteit, ervaring maar ook inzicht. Wanneer opdrachtgevers, momenteel nog, allerlei posten in elkaar schuiven op zoek naar die ene die alles kan, kan ik alleen de reacties van deskundigen herhalen.

''Hoe komen ze er toch op?''

Het meest krachtige blijven de onderlinge netwerken. Hiermee wil ik nieuwe initiatieven absoluut niet afwijzen, het is slechts de ervaring en onderzoek in weergave.
thomas van beem  |   | 
17-01-2011
 | 
22:31 uur
Sociale media is niet veel anders dan een groep mensen die graag online met elkaar verbonden zijn en informatie uit wisselen. De inzet hiervan voor instroom van nieuw personeel is tweeledig mogelijk: gesegmenteerd op profiel advertenties plaatsen of mensen uit het eigen sociale eco systeem bewegen aankondiging te doen van een vacature in het eigen netwerk (referral). De mogelijkheden zijn groot, het gebruik nog beperkt, maar was dat niet hetzelfde met Job-boards? Anyway: we hebben vorige week een Whitepaper gepubliceerd die ingaat op dit onderwerp en andere actuele recruitment onderwerpen. Het rapport is aan te vragen op www.inseed.nl
Relatiegeschenken  |   | 
9-09-2011
 | 
13:55 uur
Ik vind dat er een onderscheid moet worden gemaakt tussen Linkedin enerzijds en Twitter en Facebook anderzijds.
Linkedin is echt een plek om jezelf juist zakelijk te profileren. Dat de meesten dan ook Linkedin gebruiken om mensen/banen te vinden verbaast me niet.
Wel denk ik dat in de toekomst veel meer dan de genoemde 10 % gebruik zal maken van dergelijke kanalen - Linkedin wel te verstaan.
Relatiegeschenken Zintuig  |   | 
24-11-2011
 | 
10:17 uur
Als Twitter in Nederland meer populair wordt, zie ik Twitter wel op de 2e plaats en eventueel 1e plaats komen. LinkedIn blijft weliswaar het beste medium omdat hier de informatie het meest concreet is voor de recruiter. Het is 'makkelijker', maar de niche zit toch echt op Twitter. Roos

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10