7 januari 2011 -
U besteedt het merendeel van uw tijd op kantoor. Dus kunt u maar beter zorgen dat u die tijd goed invult en uw werkzaamheden zo interessant en uitdagend mogelijk maakt. Management Today komt met tien tips om de uren tussen negen en vijf zo goed mogelijk te besteden en er zoveel mogelijk uit te halen.
1. Wees proactief Wacht niet tot u gevraagd wordt voor dat interessante project, maar bied uit uzelf uw medewerking aan. Zijn er geen interessante projecten? Verzin er zelf een.
2. Maak het leuk Houd werk en prive niet strikt gescheiden. Waarom niet vergaderen tijdens een etentje?
3. Leer nieuwe mensen kennen Uw collega’s kunnen uw baan maken of breken. Wilt u wel eens werken met anderen dan uw vaste kliekje? Ga nieuwe werknemers inwerken.
4. Omring u met positieve mensen Ga de negatievelingen uit de weg. Voor u het weet wordt u door hen meegezogen.
5. Zoek uit wat u drijft Schrijf op wat u de leukste aspecten aan uw baan vindt (zelfstandigheid, onderhandelen, enzovoort) en bedenk waarom u die zo leuk vindt (vrijheid, de kick van de verkoop). Als u eenmaal weet wat u drijft, kunt u zich meer en meer toe gaan spitsen op die aspecten van uw baan. Voor u het weet heeft u uw droombaan, zonder van werkgever te veranderen!
6. Wees egoistisch Doe een dag per week alleen die dingen die u leuk vindt. Delegeer indien nodig. Het bedrijf gaat echt niet meteen failliet als u een deadline of vergadering mist, maar profiteert wel van uw verhoogde productiviteit die u op deze manier bereikt.
7. Pas uw woordkeuze aan Zeg niet ‘ik geef leiding aan die vreselijke klantenservice’ maar ‘ik verander klagers in loyale klanten’. Een ander perspectief kan uw baan een totaal nieuw aanzien geven.
8. Neem initiatief Zet op een rijtje wat u gelukkig zou maken. Meer/minder zakenreizen? Een opleiding? Meer vrije dagen? Bespreek dit vervolgens met uw baas. Nee hebt u, ja kunt u krijgen. 9. Kom in de ‘flow’ Als u aan een uitdagende taak werkt die u niet alleen erg leuk vindt maar u ook mentaal enorm stimuleert kunt u in de zogenaamde ‘flow’ geraken. U vergeet de tijd en presteert optimaal. Vind zoveel mogelijk werkzaamheden waarmee u deze toestand bereikt en daag uzelf continu uit op die gebieden waarin u uitblinkt.
10. Verlies uw doel niet uit het oog Waarom werkt u ook alweer? Wat vindt u er leuk aan? Wat wilt u bereiken? Blijf deze vragen stellen en sta regelmatig stil bij wat u al bereikt hebt.
Een baan waar je in kunt floreren is een baan die op je lijf geschreven is en dat bereik je door 3 essentiele componenten, t.w.
Aanleg, scholing en ervaring.
Natuurlik kan je heel ver komen met alleen scholing en ervaring, maar aanleg maakt het compleet en dat geldt ook voor de andere aspecten.
Laat het op een eenvoudige manier toetsen en komt er iets anders uit, dan is het wellicht op korte termijn een teleurstelling, maar op de lange termijn wordt je er gelukkiger van. Maar dat ga je zelf ervaren.
Janus Kizuna werkt al vanaf het begin zo en we begeleiden ook mensen die al door dit proces zijn gegaan en voegt veel meer toe dan de goedbedoelde tips van dit artikel.
Willem
|
|
7
-
01
-
2011
|
12
:
19
uur
Helma toont met haar zuiver rationele statements aan dat ze er niets van heeft begrepen.
Helaas zijn er nog zóveel mensen die hun lot ondergaan onder druk van bijv. gezin, hypotheek en wintersport-need.
Ik geef toe: Als je dit al jaren doet, dan werken bovenstaande tips niet meer.
Ik denk dat je énorm veel kunt veranderen in je bestaande werk. Niet door te veranderen (dit werkt niet) maar door te ontwikkelen.
M.a.w: Gooi de wikkels er af
Erik
|
|
7
-
01
-
2011
|
17
:
13
uur
Het is heel simpel, je privé leefomgeving kan zodanig nadrukkelijk aanwezig zijn dat het op de werkvloer niet meer goed komt. Ook op de werkvloer zit het soms tegen. Ondanks alle pogingen tot succes, het is nog steeds niks geworden..
Moet men daarom stoppen met proberen? Zelfs zonder enige opleiding, ervaring? NEEN!! Dan is het moment juist aangekomen om door te zetten, blijven dromen van juist dat ene moment waar je je hele leven voor wil, en gaat, vechten! Creëer je eigen dromen en het tekent zichzelf.
Deze bovenstaande tips zijn uiterst essentieel. Deze kleine tips kunnen er namelijk voor zorgen dat door een normaal doorsnee persoon iets groots wordt bereikt!
Probeer juist die knop in jezelf te vinden waarmee jijzelf alles in je hele leven kan veranderen. Mensen kunnen veel zeggen, zowel positief als negatief. Uiteindelijk ben jij degene die het allemaal gaat doen en ook daadwerkelijk een doel zal bereiken. En waarom? Gewoon omdat het kan!
Jacqueline
|
|
7
-
01
-
2011
|
17
:
13
uur
Naar aanleiding van activiteiten met Helma en Eelkje van Janus Kizuna heb ik afgelopen weken stilgestaan bij mijn werkzaamheden in het geheel en de onderdelen apart. Door deze onderdelen na jaren eens tegen het licht te houden en bewust te wegen, heb ik weer leven kunnen blazen in verslofte activiteiten.
Omdat een mens zich blijft ontwikkelen, vind ik het goed om af en toe eens stil te staan bij alles wat je doet voor je werk, maar ook wat je doet voor jezelf of voor je sociale omgeving. Sta eens stil; doe ik het omdat ik het nu eenmaal doe, omdat ik er goed in ben of omdat ik bang ben dat als ik het niet doe, ik de hypotheek niet meer kan betalen.
Een goed gesprek -lees sparring- met de achterban kan geestelijke ruimte geven om weer te focussen op activiteiten binnen je werk die je leuk vindt of waar je je inmiddels toe hebt ontwikkeld. Naar mijn idee zijn zowel aanleg, opleiding, ervaring, een reële kijk als passie nodig om van je eigen baan een droombaan te maken; met de nadruk op máken.
En, als dat niet kan, wees dan dapper genoeg om -zij het na zorgvuldige overweging en na de nodige voorbereidende stappen - te switchen. Hierbij is het wel zaak om éérst te weten wat de criteria van je droombaan zijn, anders blijf je aan het switchen of verlangen.
10 goede tips die eigenlijk waarheden zijn voor het hele leven en niet alleen voor banen. Zoek uit wat u drijft vind ik de allerbelangrijkste. Als dat duidelijk is voor veel mensen dan zullen er net even zoveel mensen happy zijn in hun job.
In het artikel staan zeker goede punten, maar mijn inziens ook een aantal dubbele. Initiatief nemen is toch hetzelfde als proactief zijn! In beide gevallen creëer je je eigen kansen in plaats van (al dan niet) te krijgen...
Cynthia
|
|
11
-
01
-
2011
|
09
:
58
uur
Inderdaad wat dubbele, maar waardevolle tips.
Voeg deze er aan toe:
a) Geef je werkplek een persoonlijk tintje
Zet een fotolijstje neer met een foto van een dierbare of dierbaar moment, neem je eigen koffiemok mee, gebruik je eigen mousepad, zet een snoeppot op je bureau zodat je je thuis voelt! Er valt van alles te verzinnen in deze categorie, denk er even over na.
b) Verdiep je in je collega's
Neem eens de tijd om een praatje te maken met je collega. Zomaar onder werktijd. Vraag door en ervaar verrassende antwoorden. Voor je het weet, heb je een leuk gesprek en komen jij en je collega nader tot elkaar. Dit is niet alleen leuk, het zal ook de samenwerking ten goede komen. Je stapt makkelijker op elkaar af en je zal elkaar eerder helpen.
R de Jong
|
|
11
-
01
-
2011
|
10
:
31
uur
Toen ik vastliep heb ik na veel googlen en bezoeken van gratis seminars de Silva.nl cursus in R'dam gedaan. Zeer effectief, relax en betaalbaar (zeker niet onbelangrijk). Ik heb mezelf gereset, maar tot actie overgaan blijft een pré.