6 januari 2011 -
Bob Nieme, CEO van Adversitement en initiator van O2mc geeft zijn visie op de belangrijkste online marketing trends voor 2011. Tijdens de Deloitte TMT 2010 predictions januari vorig jaar, voorspelde Nieme al veel meer aandacht voor privacy op het web. Dit jaar versterkt hij zijn voorspellingen en benadrukt hij de kansen voor online marketing in 2011.
1. Bewust omgaan met privacy is noodzakelijk Bedrijven willen consumenten zo gericht mogelijk benaderen en consumenten willen enkel relevante informatie ontvangen. De strenge privacywetgeving beperkt de middelen en datastromen die een organisatie kan inzetten voor een gerichte consumentenbenadering. Het goed omgaan met deze verschillende belangen maakt in 2011 het verschil. Marketeers kunnen bewust bezig zijn met privacy én weten waar de consument is.
2. Event-based marketing verbetert performance Marketeers worden steeds sterker beoordeeld op het nettoresultaat van hun campagnes, maar dit mag niet ten koste gaan van privacy. Goed omgaan met de privacywetgeving lukt ondernemingen alleen door het invoeren van nieuw beleid en maatregelen rondom de inzet van de juiste technische hulpmiddelen. Door te richten op event-based marketing kan de return on investment (ROI) van campagnes op een proactieve manier verhoogd worden. Gegevens zoals weerinformatie, beurskoersen, actualiteiten, voorraden, enzovoort worden hierbij (automatisch) ingezet bij het nemen van marketingbeslissingen. Zo krijgen website bezoekers de juiste reclame-uiting op het juiste moment te zien. Deze nauwkeurige voorspelling op basis van historische data wordt gekoppeld aan real-time anonieme bezoekersinformatie. Op deze manier wordt er geen inbreuk gemaakt op de privacy. Bedrijven die zich nu inzetten om conform deze privacyregels te werken, ondervinden op korte termijn wellicht een dip in hun campagne prestati es. Echter, over een jaar laten zij de beste performancecijfers zien.
3. Verschuiving van de ‘macht’ naar relevante uitgevers Hoogwaardige informatie over website bezoekers bereikt adverteerders steeds vaker rechtstreeks via uitgevers in plaats van mediabureaus of advertentienetwerken. Hierdoor hoeven adverteerders zich niet langer te beroepen op wereldwijd gegenereerde webdata – die niet overal voldoet aan de geldende privacy wetgeving - en worden consumenten en adverteerders op regionaal niveau bij elkaar gebracht. Door de real-time koppeling met de juiste beschikbare informatie over adverteerders doelstellingen en bezoekersgedragingen zullen advertenties altijd relevant zijn. Hierdoor kunnen uitgevers steeds vaker, zonder kosten voor de tussenkomst van advertentienetwerken, ruimte voor display advertising aanbieden. In het algemeen zullen de advertentiemogelijkheden voor regionale adverteerders dan ook toenemen en zal de ROI op de advertenties hoger worden.