5 januari 2011 -
De ICT Barometer van Ernst & Young toont aan dat ICT bij de overheid minder ontwikkeld is dan bij andere sectoren. 82 procent van de respondenten in de sector dienstverlening geeft aan dat zij thuis kunnen inloggen op het bedrijfsnetwerk, terwijl maar 64 procent van de respondenten bij de overheid deze mogelijkheid heeft.
Mobiliteit en de toepassing van open source blijkt nog niet populair bij overheid.
CIO
Op het gebied van ICT-beleid moet nog veel gebeuren bij de overheid. Het verschil tussen de sector overheid en de sector dienstverlening is groot. Zo ziet 22 procent van de overheidsrespondenten een CIO in hun organisatie, bij de sector dienstverlening is dat 35 procent. Weinig overheidsmedewerkers hebben een laptop van de organisatie; 21 procent bij de overheid, terwijl 46 procent bij hun collega’s in de sector dienstverlening hierover beschikt. Ook thuiswerken is niet voor alle overheidsmedewerkers mogelijk. Waar 64 procent van de overheidsrespondenten aangeeft van thuis uit op het netwerk te kunnen, ligt dat aantal in de dienstverlenende sector op 82 procent.
Open source Bij vijftien procent van de ondervraagde overheidsmanagers werkt de organisatie met open source software, terwijl dat percentage in de sector dienstverlening op ruim het dubbele (32 procent) staat. Guill van den Boom, partner bij Ernst & Young: " Binnen de overheid geldt dat open source software de voorkeur heeft boven gesloten source software. Daar blijkt in de praktijk nog weinig invulling aan te worden gegeven. Het is niet verwonderlijk dat de Algemene Rekenkamer onderzoek doet naar de besparingen die open source overheden kan brengen."
ICT verantwoordelijkheid Opvallend is verder het relatief beperkte deel van de overheidsorganisaties dat een CIO kent. Guill van den Boom: "De aanstelling van de eerste CIO’s binnen de Rijksoverheid en bij de gemeenten Amsterdam en Rotterdam krijgt nog te weinig navolging. Naar mijn idee zouden alle grote gemeentes een CIO of IT-directeur moeten hebben. ICT is een complex en integraal aspect van de bedrijfsvoering geworden."
Het is een wat versnipperd artikel iets wat eveneens het probleem bij de overheid is. Het raakt de werkelijke kern van het probleem bij de overheid niet en dat is jammer.
1. Fragmentarisch
De overheid is een versnipperde organisatie die de noodzakelijke homogeniteit mist om problemen, zoals het artikel schetst aan te pakken. Hierdoor worden vele miljarden belastinggeld over de balk gegooid.
2. Politiek
Het tweede grote probleem is de politiek binnen de verschillende organisatie onderdelen. Goede en rendabele initiatieven worden net zo makkelijk de nek omgedraaid, ongeacht de kosten, omdat dit politiek gezien niet opportuun is binnen de betreffende organisatie.
3. Medebeslissers
Menig IT project binnen de overheid, en dat geld ook binnen de semi-overheid, falen hopeloos omdat teveel ambtenaren, wel van hoog tot laag, menen een beslissingsbevoegdheid in projecten te moeten hebben. Hierdoor kent menig IT project een enorme uitloop met alle consequenties van dien.
4. Ambtenaren cultuur
Het is de cultuur die debet is aan het gegeven dat een ambtenaar zich weinig bekommert om duur en kosten van projecten. Door de eerder genoemde cultuur komt men om bepaalde zg managements lagen of beleidsmakers niet heen. Hierdoor treed de gewoonlijke acceptatie op, iets wat juist een enorm probleem is voor de betreffende projecten.
5. Poltieke/ambtelijke incompetentie en impotentie
Zowel politiek als ambtelijk is er sprake van een enorme incompetentie en impotentie. Mensen houden zich bezig met beleid en taken waar men helemaal de competentie niet toe en voor bezit maar door een anciënniteit terecht is gekomen.
In andere woorden, je kunt ambtelijk wel een CIO of CITO benoemen maar als die functie of geen fundamenten in de IT blijkt te hebben of wordt beperkt in functioneren door falend ambtelijk cultuur, politiek of beleid, is slechts een dooddoener.
Eerder werd in mijn reactie al aangegeven dat er teveel mensen zich bemoeien met [IT] zaken zonder kennis van zaken.
De schade op kosten van de belastingbetaler zijn enorm. De problemen bij UWV, Belastingen, Gemeenten en overigen belopen jaarlijks miljarden. Degenen die hier baar bij hebben zijn de toeleveranciers die braaf rekeningen indienen maar niet kracht duidelijk te maken dat zaken veel pragmatischer en gestroomlijnder moet.
Wat dat betreft moeten alle betrokkenen zich nog steeds realiseren dat het hier gaat om belastinggeld, iets wat de ambtenaar en politicus niet eigen schijnt en de toeleverancier, uit opportuniteit terzijde schuift.
Als de regering de overheid toch aanpakt ... laat ze het dan meteen goed doen. Teveel personeel weloverwegen weg en meer efficiency -wat gaat leiden tot meer effectiviteit- bij de overgebleven medewerkers. ICT is daar essentieel bij.
Ton
|
|
5
-
01
-
2011
|
09
:
16
uur
Dit is slechts een opsomming waar de overheid afwijkt van het bedrijfsleven. Dat heeft niets met het ontbreken van beleid te maken. Het niet hebben van open source of het niet hebben van een CIO kan ook beleid zijn.
Kortom een weer typisch zo'n onderzoek waar je niets aan hebt.