Goede social media integratie gemist in recruitmentsystemen
5 januari 2011 -
Een goede social media integratie in recruitmentsystemen wordt nog veel gemist door werkgevers. Meer dan een derde van de gebruikers van recruitmentsystemen geeft aan dat zijn of haar huidige recruitmentsysteem daar niet geschikt voor is.
Dit blijkt uit het eerste Nederlandse grootschalige onderzoek naar recruitmentsystemen, uitgevoerd door Werf& onder 440 personen werkzaam bij een bedrijf met een recruitmentsysteem.
Efficiency staat voorop Recruitmentsystemen worden steeds strategischer ingezet door werkgevers en krijgen ook een steeds groter aandeel in het arbeidsmarkt- en recruitmentbudget. De belangrijkste reden voor werkgevers om met een recruitmentsysteem te werken blijkt efficiency, dit gevolgd door het beheersbaar maken van recruitment en procesoptimalisatie. Argumenten als klant(kandidaat) vriendelijk, meer resultaat halen en beter meten blijken duidelijk minder zwaarwegend. Hiermee lijkt de aanschaf van een recruitmentsysteem om werving en selectie efficiënter te maken belangrijker dan het aannemen van ‘betere mensen’.
Veel behoefte aan integratie met social media Recruitmentsystemen kennen doorgaans veel functionaliteiten. Van de twintig functionaliteiten die in het onderzoek zijn gedefinieerd worden er door de respondenten gemiddeld 7,7 frequent gebruikt. Waar opvallend veel behoefte aan is, is de integratie met social media. Uit het onderzoek blijkt dat dit nog achter blijft. Slechts 28 procent geeft aan dat zijn of haar huidige recruitmentsysteem daar (zeer) geschikt voor is, 35 procent vindt het eigen systeem daarvoor (zeer) ongeschikt. Afgaande op de antwoorden op de open vraag naar toekomstige ontwikkelingen moet dat wel veranderen. Meer dan een derde ging over ‘meer koppelingen met social media’ en ‘betere integratie met social media.
Leuke stelling, ook erg interessant. Al eerder blogde ik eens over de koppeling van de sociale media en het bedrijfsleven hier in Mol.
Het is doch een eenvoudig gegeven dat het gebruik door mensen van de sociale media zo divers is, dat je helemaal niet echt nog hoeft te denken aan een koppeling met HR systemen.
Naast het feit dat we in NL te maken hebben met een flink woud aan HR systemen, kun je van die systemen niet verwachten een juiste afweging te kunnen maken van hoe een account van, laten we zeggen, Twitter, Facebook of Linked of Hyves in moeten schatten.
Er zijn mensen die de sociale media op verschillende manieren gebruiken. Ondergetekende gebruikt Linkedin. Daar is eens iets niet helemaal goed gegaan met het account van ondergetekende waardoor de weergave op een dag plots incompleet is gebleken en herstel niet mogelijk is gebleken.
Tot nog toe heeft ondergetekende niet de tijd gehad, of misschien ook wel een beetje genomen, zijn linkedin profiel weer te vervolledigen. Misschien dat ondergetekende het niet al te belangrijk vind?
Iemand die nu dus naar dat profiel gaat zal een onvolledig profiel zien en zich allerlei vragen kunnen getroosten over het hoe en waarom. Zij zouden misschien ook zelfs bepaalde conclusies kunnen trekken, zo maar. De beste recruiters zouden de moeite wellicht nemen contact met mij en mij vragen kunnen gaan stellen.
Dat laatste moet dan nog voor het eerst gebeuren. Ik heb ook elders profielen zoals op facebook. Kijkt men daar dan kan men een andere kant van mij zien namelijk dat ik daar helemaal niet zo vaak kom. Men kan daar natuurlijk weer een andere conclusie aan verbinden.
Ik Twitter ook. Nu neem ik Twitter een beetje met een korreltje zout want inhoudelijk stelt het, wat mij betreft ook weer niet zo voor. Wat wil een recruiter daar aan ontlenen?
Ik heb ook een internet site. Daar kun je ook weer facetten van mij terug vinden, professioneel maar ook waar mijn interesse naar uit gaat. Daar kun je ook een mogelijke conclusie aan verbinden maar....... zolang je als recruiter niet de moeite neemt contact met mij op te nemen, dan kan ik de betreffende recruiter niet serieus nemen. Wan dan is die bezig met het schieten met hagel op .........
Deze facetten gelden niet zo zeer alleen voor mezelf natuurlijk. Ik betrek het als demonstratie graag even op mezelf omdat ik er niet zo van hou om iets te verzinnen of anderen te gebruiken.
Ik laat u dit even zien om de schier onmogelijkheid van de koppeling met systemen aan te tonen. Ik toon hier meteen ook aan dat, in verlengde van eerdere artikelen over recruitment/HR en sociale media, heel vaak zinloos zijn gebleken.
Als men een conclusie wil verbinden aan de wijze van gebruik van de sociale media door een sollicitant, zonder vragen te stellen aan de betrokkene, gaat wegen op wat men denkt of meent te zien, dan zegt dit veel meer over de betreffende HR medewerk[st]er of recruiter dan over de sollicitant[e].
Dat maakt de koppeling van de sociale media met HR of recruitment systemen vrijwel onmogelijk. Maar........ er is hoop. De desbetreffende kan ook natuurlijk gewoon even Google. Ondergetekende is namelijk heel eenvoudig te vinden en zeker benaderbaar voor het beantwoorden van vragen. Dat maakt de koppeling nog eens een stuk eenvoudiger.
Je kunt je dan ook meteen de antwoorden vragen op prangende vragen die je als recruiter zou kunnen hebben. Of is dat plots teveel werk? ;O)