3 januari 2011 -
Forbes komt ook dit jaar met een lijstje van de creatiefste reclamecampagnes van het afgelopen jaar. De jury bestond uit Tor Myhren (directeur van Grey), Andrew Essex (directeur van Droga5), Peter Viento, (creatief directeur bij de winkelmarketingdivisie van Saatchi & Saatchi's), Curt Detweiler (creatief directeur bij McCann Erickson) en Will Payovich (creatief directeur bij Euro RSCG) en koos een zeer divers gamma.
Oké, het is een overwegend Amerikaanse lijst, maar desalniettemin inspirerend.
1. De ‘sociale dood’ van Alicia Keys De zangeres weet perfect hoe ze gebruik moet maken van sociale media om aandacht voor haar zaak te krijgen. Samen met onder andere Lady Gaga, Justin Timberlake en Kim Kardashian haalde ze binnen zes dagen een miljoen dollar binnen voor het Aidsfonds. Hoe? Door haar Facebook en Twitter account te sluiten en te melden dat ze pas weer ging posten als er genoeg geld binnengehaald was. Tja, en de fans kunnen haar (en de rest) natuurlijk niet missen!
2. Old Spice in een sexy en viraal jasje Procter & Gamble veranderde het ingezakte merk in een sexy hit met een zeer virale campagne waarin Isaiah Mustafa de hoofdrol speelde. Hij werd de ‘Old Spice Guy’ en verleidde mannen en vrouwen om Old Spice te kopen met klinkende oneliners. Vervolgens reageerde hij in een reeks aanvullende filmpjes op vragen en opmerkingen die binnenkwamen via Facebook en Twitter. Old Spice is weer het meest verkochte merk op het gebied van mannelijke lichaamsverzorging en deodorant.
3. MINI’s vliegveldcampagne Als guerillacampagne installeerde BMW in Duitsland de achterkant van twee Mini Clubmans aan het eind van de bagageband. De boodschap: de kleine auto kan veel meer herbergen dan je denkt en ook veel meer dan de gewone Mini. Geen betere plek om dat te demonstreren dan op een vliegveld waar iedereen zich druk maakt over zijn hoeveelheid bagage.
4. De gecodeerde autobiografie van Jay-Z De autobiografie van Jay-Z zou ongetwijfeld zo ook wel een bestseller zijn geworden maar de rapper ging een stapje verder dan een normale release. Hij liet alle 320 pagina’s uitvergroten en toonde die op opvallende en trendy locaties, zoals de bodem van een zwembad in Miami en een restaurant in New York. Fans konden het hele boek al lezen voorafgaand aan de release door een aantal aanwijzingen op te sporen via internet. Ook Microsoft vaarde hier wel bij, want er werd geacht dat je Bing gebruikte in plaats van Google om het spel te spelen. Twee vliegen in een klap dus.
5. Targets hotelmodeshow Om de nieuwe herfstcollectie onder de aandacht te brengen, maakte Target geen gebruik van e-mail, brochures en tv maar huurde de modeketen Hotel Standard in New York af. De modellen bewogen zich van kamer naar kamer in een show vol dans en opvallende lichteffecten.
6. De belcabines van Andes Niemand wil bekend maken dat de muizen aan het dansen zijn als de kat van huis is. Andes, een Argentijns biermerk, speelde hier handig op in. De brouwer bouwde geluidsdichte cabines in kroegen en clubs van waaruit ongestoord met de partner gebeld kon worden. Met een druk op de knop konden de bierliefhebbers bovendien een passend achtergrondgeluid tevoorschijn toveren.
7. De ‘aanval’ op de junkfoodproducenten van de wortelbranche In september begon een aantal worteltelers gezamenlijk een campagne om marktaandeel terug te winnen dat ze verloren waren ten gevolge van de recessie en de oprukkende junkfoodindustrie. Ze verpakten hun worteltjes in een zak die sprekend leek op die van hun grootste junkfoodconcurrent, Frito-Lays Cheetos. Later volgde ook een verpakking die leek op die van Doritos. De bijbehorende boodschap verkondigde dat worteltjes de originele oranje snacks waren. De campagne bevatte tevens een smartphone app met het geluid van knapperige wortels.
8. De ‘Smart against Dumb’ campagne Hoe val je op als je het kleinste autootje ter wereld bent? Smart deed dat via een sociale media campagne waarin ze ten strijde trok tegen de ‘domheid’. Onder dom gedrag werd bijvoorbeeld verstaan een megamenu bestellen als groot al groot genoeg is, en dingen eten die groter zijn dan je hoofd. Alles om duidelijk te maken dat Smart veel slimmer is.
9. De instantwinkels van Kellogs en Nestlé Tijdelijke winkels zijn niet nieuw, maar Kellogs en Nestlé maakten gebruik van nieuwe winkellocaties op Times Square in New York om een nieuwe draai aan hun producten te geven. Kellogs verkocht bijvoorbeeld een sushivariant van de populairste ontbijtgranen in de vestigingen in New York en Nestlé vestigde zich tijdelijk in de Toys ‘R’ Us winkel met speciale snoepvarianten.
10. De sociale campagne van Puma Met minder reclamebudget dan rivalen Nike en Adidas, wist Puma dat ze creatief moest zijn. Terwijl de andere twee sportmerken zich vooral richten op de topsporter, wendde Puma zich tot een hele andere groep. Met de slogan ‘Puma Social’ richtten ze zich met name op de mensen die sporten voor de lol. En dat is een groeiende groep.
Zo zie je maar dat goede reclame niet duur hoeft te zijn. Guerillamarketing (want daar valt dit toch onder) is denk ik een must-do voor elke kleine zzp'er. Zo hebben wij eens een jongleer-flashmob georganiseerd...