28 december 2010 -
Er wordt in het bedrijfsleven hard geroepen om vernieuwing en innovatie, maar in de praktijk wordt vaak weinig gedaan om dat te realiseren. Belangrijkste obstakel: leidinggevenden geven hun team niet genoeg ruimte om te innoveren en de top doet weinig tot niets met ideeën die werknemers aandragen.
Dit blijkt uit het onderzoek waarop Han Bakker promoveerde aan de faculteit der Sociale Wetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam, zo weet 6Minutes.be.
Drie belemmeringen
Bakker deed onderzoek naar ideemanagement bij drie organisaties. Een eerste belemmering die Bakker tegenkwam, is dat creativiteit in organisaties soms actief afgehouden wordt door het management. In de tweede plaats blijkt de roep om creativiteit soms een vorm van wat Bakker ‘frontstage creativiteit’ noemt, omdat hij niet vergezeld gaat met het beschikbaar stellen van middelen. Daar waar ideeën wel serieus worden genomen en er geld beschikbaar komt, ontstaan politieke processen voor de verdeling van dat geld. Dit noemt Bakker het crea-politieke proces. Hier blijkt de uitvinder of werknemer met een goede reputatie die goed is in het presenteren van zijn ideeën en die strategisch door de organisatie kan manoeuvreren in het voordeel.
Ideemanagementsysteem Voor organisaties is het hebben van een computerondersteund ideemanagementsysteem plus een budget voor innovatie duidelijk een voordeel, oppert de Nederlandse onderzoeker. Hierbij kunnen werknemers hun ideeën per computer indienen. Als een idee veelbelovend lijkt, krijgt de werknemer wat tijd om het te verbeteren en te presenteren. Ideemanagementsystemen kunnen verder worden verbeterd door ze te verbinden met processen van kennismanagement en creatief denken en door ze te integreren in de bestaande organisatiecultuur.
Bron:6Minutes
Dit blijft voor mij een uitdagend onderwerp: Bewezen is dat creativiteit en innovatie De succesfactoren zijn voor het bestaansrecht en groei van organisaties. Toch worden er weinig creatieve initiatieven ontplooit binnen organisaties en hebben veel mensen moeite om creatief te denken.
Is er dan toch te vaak met een rode pen door ons schoolschrift gegaan waardoor we onzeker zijn geworden over onze creativiteit?
Jan Paul Lottering
Eigenaar van MindWorkshops.nl | De Site voor Zakelijke Workshops
Creativiteit is een vaardigheid die iedereen bewust of onbewust bezit...
Maar het vraagt ruimte en tijd om tot ontwikkeling te komen...
Daarom is het belangrijk dat organisaties deze ruimte en tijd stimuleren en hier vervolgens ook in investeren...
Een ideemanagementsysteem zoals omschreven is een perfect hulpmiddel om een creativiteitsklimaat te ontwikkelen in de organisaties...
Maar een toegevoegde waarde zou een open-innovatie-klimaat zijn...
Waar ook ruimte is voor externe actoren (bv. klanten/gebruikers/consumenten, enz...)
Natuurlijk zijn we met Creazy steeds in de mogelijkheid hiervoor de nodige ondersteuning te geven en dit over alle landsgrenzen heen...