29 december 2002 -
Managementmodes zijn altijd slechts beperkt bruikbaar. Hypes zijn een te simpele voorstelling van de werkelijkheid om echt iets te kunnen betekenen op lange termijn. Maar diezelfde eenvoud maakt hypes wel mateloos populair.
Dat stellen Danny Miller (Universiteit van Alberta) en Jon Hartwick (Universiteit van Montreal) in een onderzoek. Zij bestudeerden drie managementmodes die de afgelopen zeventien jaar een belangrijke rol speelden: Total Quality Management (TQM), Japans management en Management by Objectives.
De auteurs ontdekten dat managementmodes acht kenmerkende eigenschappen hebben:
1. Eenvoud Modes zijn gemakkelijk te begrijpen, staan bol van de lijstjes en zijn samen te vatten in enkele sleutelbegrippen.
2. Recept Modes vertellen managers wat ze moeten doen om succes te krijgen.
3. Valse beloftes Managementmodes beloven meer dan ze waar kunnen maken.
4. Uniformiteit Ze claimen overal toepasbaar te zijn, van een klein mkb-bedrijf tot een grote multinational.
5. Gemakkelijk aan te passen Wat niet bevalt is gemakkelijk weg te laten zonder dat het wat uitmaakt.
6. Passend bij de tijdgeest Managementmodes passen naadloos op enkele specifieke problemen.
7. Nieuw, maar niet radicaal Modes zijn nieuw, maar alleen aan de oppervlakte.
8. Legitimatie door goeroes Modes ontlenen hun geloofwaardigheid niet aan de praktijk, maar aan de status en prestige van de mensen die ze verkondigen. Daar zit meteen ook het verschil met blijvende managementopvattingen: die zijn altijd gebaseerd op dagelijkse praktijken. Voorbeelden zijn: diversificatie, supply chain en outsourcing.
Bron:Holland Management Review