24 december 2010 -
De grote meerderheid van de directeuren zal direct toegeven dat ontevredenheid onder werknemers een van de grootste bedreigingen voor de onderneming is. Toch worden kwesties als motivatie, het zich kunnen identificeren met de bedrijfsdoelstellingen en de bereidheid om een ‘tandje bij te zetten’ voor de onderneming zelden besproken op directieniveau.
De meeste bedrijven negeren de problemen ten gevolge van ontevreden personeel zelfs. Slechts een tiende onderneemt regelmatig actie om de ontevredenheid onder werknemers aan te pakken. Dit blijkt uit onderzoek van de Economist Intelligence Unit onder topmanagers en directeuren in Europa en het Midden Oosten.
Persoonlijk verantwoordelijk
Dit wordt verder in de hand gewerkt door het feit dat veel CEO’s een verkeerd beeld hebben van wat – en wie – van invloed is op de betrokkenheid. De meest opvallende uitkomst uit het onderzoek in dit kader is dat bijna de helft van de topmanagers en directeuren geloven dat zij persoonlijk verantwoordelijk zijn voor de werknemerbetrokkenheid – een mening die door slechts zestien procent van het overige management gedeeld wordt. De overschatting van hun eigen invloed wordt verder benadrukt door het feit dat slechts dertien procent van de directeuren vindt dat lijn- en middenmanagers de grootste invloed hebben op de betrokkenheid. Dit terwijl uit vele onderzoeken naar voren komt dat juist deze direct leidinggevenden een sleutelrol vervullen bij de tevredenheid en de productiviteit.
Bron:Management Issues