23 december 2010 -
Internet wordt inmiddels door 71 procent van de Nederlanders als een basisbehoefte gezien. Ondanks de hoge vlucht van mobiel, draadloos en tablets, is de vaste computer nog steeds het meest populaire apparaat om thuis te gebruiken (81 procent). Dit en meer blijkt uit de laatste resultaten van de Online Barometer 2010, uitgevoerd door Synovate.
De manier waarop internet een rol speelt in onze levens verandert in hoog tempo. In 2011 verwacht internetprovider Online een explosie van wireless, internetgebruik voor werk en privé gaan nog meer door elkaar heen lopen en de informatie-kloof tussen jongere generaties en senioren wordt groter.
Internetgebruik Internet wordt door driekwart van de Nederlanders dagelijks gebruikt voor e-mail (62 procent), maar ook om nieuws en actualiteiten bij te houden (52 procent) en in de derde plaats als algehele informatiebron (41 procent). Contact onderhouden via sociale netwerksites staat met 21 procent op een vierde plaats. De mobiele telefoon/smartphone wordt door ruim twintig procent gebruikt om thuis het internet mee af te struinen. Ruim de helft (56 procent) van de respondenten is dagelijks een á twee uur online.
Drie trends: 1. Alles wireless Uit de Online Barometer blijkt dat zeven op de tien Nederlanders internettoegang hebben via een vaste verbinding. Maarten Stramrood, commercieel directeur van Online: "Wij verwachten komend jaar een explosie in het aantal draadloze internetverbindingen. In 2011 maken, naar schatting, acht op de tien Nederlanders gebruik van een draadloze internetverbinding. Altijd en overal op internet kunnen, is voor de meerderheid van de Nederlandse bevolking belangrijk." Ondanks dat het merendeel van de Nederlanders internet inmiddels een basisbehoefte vindt, voelt de helft van hen zich niet afgesloten van de buitenwereld zonder internet. Stramrood: "Dit geeft aan dat internet een dusdanig volwassen status heeft gekregen dat we op bepaalde momenten prima zonder kunnen, maar dat het tegelijkertijd altijd binnen handbereik moet zijn."
2. Op kantoor ‘je Facebook checken’ Tijdens kantooruren wordt er ook volop gebruik gemaakt van het internet voor privédoeleinden, onder andere om de persoonlijke e-mail te checken. Bijna vier op de tien Nederlanders geven aan dit te doen. Maar echt internetten doen we in 51 procent van de gevallen toch het liefste thuis. "Wij verwachten dat het ‘nieuwe werken’ in 2011 een verdere vlucht zal nemen en dat werk en privé nog meer met elkaar verweven raken. Dat heeft ook gevolgen voor het internetgebruik. Je checkt op kantoor de laatste status van je profielpagina op Facebook, maar logt na werktijd ook thuis vaak nog in via remote access om je werkmails weg te werken," aldus Stramrood.
3. De generatiekloof groeit Nederlanders zijn redelijk goed op de hoogte van de terminologie die met internet te maken heeft. Opvallend is dat de helft van de Nederlanders de term ‘Triple Play’ niet kan thuisbrengen. Triple Play staat voor telefonie, internet en digitale televisie via één abonnement bij één aanbieder. Iets waar inmiddels al zo’n 70 procent van de Nederlanders gebruik van maakt. Stramrood: "Door de vergrijzing, verwachten wij dat de kloof tussen jongere generaties en senioren verder zal toenemen. Ouderen die niet opgroeiden met de huidige internettechnologie kunnen de razendsnelle ontwikkelingen alleen bijhouden als zij zich daar echt in verdiepen. Probeer maar eens aan je oma uit te leggen dat je op Foursquare de burgemeester bent van de bakker op de hoek!"
Internet gaat na ruim 15 jaar veranderen in 2011. Als ondernemers en managers hier niet op gaan inspelen, kan een online voorsprong wel eens in een achterstand veranderen.
Voordeel is wel dat er al veel kennis beschikbaar is over de veranderingen die komen gaan. Vooral voor het MKB liggen er mogelijkheden om de omzet dankzij Internet te verbeteren.
Piet Bressers
|
|
23
-
12
-
2010
|
17
:
48
uur
GENERATIEKLOOF IS VAN ALLE TIJDEN!
Probeer maar eens aan je slimme 'internet-neefje' uit te leggen welke 'Hard'- en 'Soft'- Projectmanagement-skills nodig zijn om een complex webbased project tot een succes te maken.
Paul
|
|
31
-
12
-
2010
|
09
:
12
uur
Komkommertijd? Leken-journalistiek?
Zo zijn er met gemak nog 100 trends te noemen... Waar zit de nieuwswaarde in dit stuk? Echte trends zullen heel wat specifieker gezocht moeten worden in veiligheid/privacy, domotica, e-overheid of het nieuwe werken.
En: internet verandert niet na 15 jaar. Het verandert jaarlijks cq voortdurend. En bestaat al heel wat jaren langer dan 15 jaar...