17 december 2010 -
Zes op de tien Nederlandse kantoorwerkers checkt privémails tijdens werkuren. Dit blijkt uit een online onderzoek van Regus onder meer dan 180 Nederlandse kantoorwerkers. De respondenten werd gevraagd welke privébezigheden zij uitvoeren tijdens hun werk.
De Nederlandse top drie bestaat verder uit: 'surfen op het internet' (58 procent) en 'online transacties uitvoeren' (41 procent), zoals internetbankieren of online winkelen.
Grens tussen werk en privé vervaagt
Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Benelux: "De grens tussen privé en werk wordt steeds vager. Tegenwoordig wordt van werknemers verwacht dat ze zich flexibel opstellen en indien nodig vrije tijd besteden aan (over)werken. Veel werknemers willen dan ook vrij zijn om af en toe wat privézaken te regelen tijdens kantooruren en ze willen bovendien het vertrouwen krijgen van de werkgever dat ze hun tijd desondanks efficiënt benutten. Net zoals ze de vrijheid en het vertrouwen willen krijgen om te werken waar, wanneer en hoe ze dat willen."
Top negen De negen meest voorkomende privéactiviteiten tijdens werkuren:
1. Op het internet surfen 58 procent van de Nederlandse kantoorwerkers surft voor privédoeleinden tijdens werkuren: nieuwssites bezoeken of een reisbestemming kiezen.
2. Online transacties uitvoeren Bankzaken verrichten of online tickets bestellen. Bijna 4 op 10 Nederlandse kantoorwerkers (41 procent) doet dit in de tijd van de baas.
3. Privémails checken Internet en e-mail zijn vandaag de dag niet meer weg te denken, en dit geldt zowel voor privé als voor professioneel gebruik. 57 procent checkt tijdens de kantooruren hun privémails. Bij de Belgische werknemers bedraagt dit percentage maar liefst 69 procent.
4. Privégesprekken voeren met collega's Er worden tijdens de werkuren heel wat gesprekken gevoerd tussen collega's, maar deze gaan niet altijd over het werk. Vaak blijken ze te gaan over privézaken (30 procent van de ondervraagden).
5. Privémails schrijven Terwijl 57 procent van de kantoorwerkers hun privémails checken, geeft slechts 34 procent van de ondervraagden aan ook privémails te schrijven tijdens de werkuren.
6. Privételefoongesprekken voeren 33 procent van de respondenten geeft aan gesprekken voor privédoeleinden te voeren tijdens werk.
7. Sociale netwerksites bezoeken Facebook, Hyves, Foursquare en LinkedIn; 27 procent geeft aan gebruik te maken van sociale media tijdens werk. Opvallend is dat er veel minder Belgische (elf procent) dan Nederlandse werknemers zijn die dit doen. Twitteren blijkt ook veel meer ingeburgerd in Nederland: negen procent van de Nederlandse werknemers geeft aan dit tijdens werk te doen tegenover slechts één procent van de Belgische werknemers. 8. Kopiëren of printen van privédocumenten Gebruik maken van de faciliteiten van het kantoor komt ook vaak voor. Zo geeft negentien procent aan zijn privédocumenten op het werk te printen of te kopiëren en tien procent van de Nederlanders verstuurt zelfs post op kosten van de baas.
9. Roken Hoewel uit onderzoek blijkt dat 28 procent van de Nederlanders rookt, gaf slechts twaalf procent aan dit te doen tijdens de werk.
Het is gunstig als werk en privé door elkaar kunnen lopen. Binnen kantoortijd past dit ook bij HNW. En werknemers vragen daarbij blijkbaar om het vertrouwen van de werkgever.
En dat kun je best geven maar dan moet er ook niet constant gezeurd worden over overwerkvergoedingen of andere compensaties omdat je eens wat buiten de normale routine hebt moeten doen om iets af te maken of af te ronden.
Dan wordt het weer zo’n eenzijdige benadering waarbij de WG blijkbaar altijd “gekke Gerritje” moet zijn onder de WN noemer “moet toch kunnen”!
Dus geen urensturing maar outputsturing.
Wanneer komt het eerste echte onderzoek naar de top 9 werkgerelateerde dingen die mensen in hun prive tijd doen?
Jolanda Hanegraaf
|
|
17
-
12
-
2010
|
13
:
33
uur
Valt het lezen van dit artikel nu onder de noemer werk, of privé??
Willem van Druten
|
|
17
-
12
-
2010
|
19
:
34
uur
@Jolanda
Lees je dit beroepsmatig dan is het werk en anders ook.
Lijkt me logisch anders las je het niet.
En omdat je reageert is het zo-wie-zo werk, anders had je wel niet gereageerd.
Of niet dan (ik moet mijn tijd ook verantwoorden).
S. Oosterhuis
|
|
17
-
12
-
2010
|
20
:
00
uur
Ben het helemaal eens met de opmerking van M.A. Oosterkamp: maak regelmatig meer dan de 40 uur die ik moet maken en doe een aantal zaken bij voorkeur thuis, zoals bijv. het uitwerken van notulen, omdat ik thuis in één keer kan doorwerken terwijl ik op kantoor steeds wordt onderbroken in mijn werk.
Uit een onderzoek van microsoft in 2005 onder 38.000 mensen blijkt dat men slechts 60% van de tijd effectief aan het werk is.
Uit ons onderzoek onder 385 kantoorwerkers blijkt dat men nog steeds moeite heeft om binnen werktijd taken af te ronden.
Vertrouwen om privézaken te regelen is niet echt een issue als kantoorwerkers onvoldoende in staat zijn acties en taken te verbinden aan de missie van de organisatie waarvoor ze werkzaam zijn en van daaruit hun werk binnen de gestelde tijd af te ronden.