Hoe vindt u een baan via uw netwerk? Twaalf do’s en don’ts
10 december 2010 -
Netwerken wordt door de krappe arbeidsmarkt belangrijker dan ooit. Voor werknemers die ontslagen of weggesaneerd worden en die in een andere tijd begonnen zijn met werken, is dit een echter een nog onbekende manier van solliciteren. Dit stelt Lodewijk de Waard, loopbaanadviseur bij GITP.
Volgens de Waard heeft netwerken niet voor niets het woord ‘werken’ in zich. De meeste ‘via via’- banen krijgt u door contacten van uw contacten. Dit betekent dat u moet investeren om hen gestructureerd en actief te benaderen. Lodewijk de Waard geeft do’s en don’ts over hoe u het best via uw netwerk een baan vindt:
Don’ts 1. Wees niet negatief over uw huidige baan of over anderen. Uw contact kan zo denken dat u dit later ook over hem bent.
2. Ga niet naar een baan vissen. U zou u ook opgelaten voelen als iemand dat zou doen. Als u goed bent, dan volgt de baan vanzelf.
3. Verwacht niet bij uw eerste contact gelijk een baan. Wees realistisch.
4. Niet weten wat u wilt weten van een ander in een gesprek. Hiermee verdoet u iemands tijd.
5. Stel niet uit. Als u iemand zou bellen doe dit dan snel en zorg voor terugkoppeling naar uw doorverwijzer.
Do’s 1. Elk contact is een kans. Als u geen zin hebt, merkt de ander dit direct.
2. Verdiep u in de ander en weet wat u te bieden hebt. Zo werkt het contact wederzijds. 3. Denk aan gepaste kleding als u iemand gaat ontmoeten: past het bij het bedrijf en de persoon?
4. Zorg voor een actueel cv, dus ook uw online profiel. Zorg dat dit zakelijk is en dat uw profiel en cv matchen.
5. Reageer op artikelen en weblogs en laat daarmee uw expertise zien.
6. Noteer relevante dingen van uw contacten. Zo kunt u in een volgend gesprek refereren aan iets dat u eerder besproken hebt of aan interesses van de ander.
7. Zorg voor een goede elevator pitch hebben: u moet zichzelf in een paar minuten goed neer kunnen zetten.
Maar bovenal kost het gewoon heel veel tijd en heb je snel via je netwerk een baan dan is dat een toevalstreffer.
Simone S.
|
|
10
-
12
-
2010
|
13
:
02
uur
Beste mensen,
Ik ben werkzaam op min. van Handel en Industrie afdeling industrie. Er is een opdracht aan alle staffers gegeven om een idee uit te werken hoe wij dus de ondernemers in Suriname kunnen faciliteren. Individueel moeten er projecten geschreven worden. Mijn verzoek naar jullie is of er enige ideeen zijn voor mij zodat ik met een project kan komen omtrent afdeling industrie. M.a.w wat deze afdeling kan betekenen voor ondernemers in Suriname. Ik ben wel op facebook onder dezelfde naam Simone Haridat maar geen andere netwerken zoals Rss of twitter.. Alvast bedankt.
Op zich prima punten, maar ik wil het volgende opmerken:
Waarom beginnen met don'ts en daarna met do's? Je moet altijd doen. Elke don't kun je taaltechnisch ombuigen naar een do.
Het draait om 3 dingen:
1. De hulpvraag die je wilt stellen: Bijvoorbeeld: ''Ik wil heel graag zo snel mogelijk weer aan het werk. Kun je me helpen? en zo nee ''Ken je iemand die me wel zou kunnen helpen?''
2. Het bedanken voor de hulp. Ook als je niet geholpen bent is het belangrijk de ander te bedanken voor de genomen moeite.
3. (Arno zijn punt). Hulp bieden. En hoe kan ik jou helpen?
Uiteraard laat je het weten aan de personen die je geholpen hebben als je werk gevonden hebt.
Arno
|
|
10
-
12
-
2010
|
14
:
16
uur
don'ts 2 en 4 zijn in tegenspraak met elkaar. Als je een baan zoekt, geef dan duidelijk aan wat je wilt, maar ga niet naar een baan vissen.
Overigens gaat het vaak niet om de persoon waarmee je netwerkt, maar om zijn/haar netwerk. Durf daar dus ook naar te vragen: ''ken je iemand die geholpen zou zijn met wat ik te bieden heb?''.
En bied ook zelf wat aan, in plaats van alleen te vragen. ''Kan ik jou ergens mee helpen?''. Die ander zit namelijk ook met de vraag 'whats in it for me?'