zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Thuiswerker: kantoren verdwijnen niet

7 december 2010 - Volgens de thuiswerkende Nederlander zullen we in toekomst ook nog steeds naar kantoor gaan. Thuiswerkers werd gevraagd of ze verwachten dat kantoren in de toekomst zullen verdwijnen. Ruim 62 procent van de respondenten antwoordde dat ze verwachten dat kantoren in de toekomst niet gaan verdwijnen.

Dit blijkt uit onderzoek van Peil.nl, uitgevoerd in opdracht van SIP@Work, onder 500 mensen die regelmatig thuiswerken. 



Flexwerken
Ruim een derde van de respondenten (35 procent) denkt dat kantoren weliswaar niet zullen verdwijnen, maar dat bedrijven wel veel minder kantoorruimte nodig zullen hebben. Dit komt onder andere door de groeiende populariteit van flexwerken. Slechts drie procent van de respondenten denkt dat kantoren wel helemaal zullen verdwijnen. 

Betere technologie
Flexwerken kan nog verder gestimuleerd worden door betere technologie op de werkplek. Uit een recent onderzoek blijkt dat 44 procent van de mensen die thuis werkt, behoefte heeft aan betere technologie op de werkplek. Er is op de thuiswerkplek met name behoefte aan sneller internet, video conferencing-mogelijkheden, en presence-technologie - waarbij zichtbaar is hoe en wanneer iemand beschikbaar is. 

Nieuwe functie
Lucas Wensing van StartReady: "Uit het onderzoek blijkt duidelijk dat werknemers ook in de toekomst behoefte zullen hebben aan werkplekken op een kantoor. De functie van het kantoor verandert echter. Kantoren krijgen steeds meer de functie van ‘ontmoetingsplaatsen’ en steeds minder de functie van het klassieke kantoor. Daarmee verandert ook de inrichting en noodzaak voor faciliteiten. Wij kunnen daar prima invulling aan geven met technologie die ervoor zorgt dat werknemers daadwerkelijk niet meer gebonden zijn aan hun werkplek en zowel thuis als op kantoor op elke plek kunnen werken."

 
 Doorsturen   6 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Neuroot kan beter niet thuiswerken
 Werknemer wil per se mobiel en flexibel werken
 Nederlandse werknemer klaar voor flexibel werken
 Gedeelde kantoorruimte nieuwe trend in bedrijfsleven
 
 
reacties
 
Wim Akkermans  |   | 
7-12-2010
 | 
07:40 uur
Effectiever en efficienter werken lees Het Nieuwste Werken? Kijk eens op htpp://www.idiligo.com.
Willem van Druten  |   | 
7-12-2010
 | 
12:58 uur
Dit is een positieve ontwikkeling.
Werken en samenwerken is meer dan thuis of waar dan ook zitten. Pas als je werk zo leuk is dat je ook met collega's wilt cocoonen zit het wel goed. Het argument van techniek is tijdelijk en oplosbaar.
Er waren natuurlijk al werkgevers die dachten; iedereen naar huis en dan brand ik het kantoor af (kostenbesparing en verzekeringswerk).
Ha ha. Dus niet. Leuke collega's op het werk zijn net zo onvervangbaar als goede familie en vrienden. Nog sterke, ik ken mensen die hebben de laatste twee ingeruild en zien nu alles in wat vroeger alleen nog collega's waren (spreek ze niet vaak meer maar zijn wel gelukkig en succesvol).Dus de interactiemogelijkheid zul je toch moeten blijven bieden.
Lodi Planting  |   | 
8-12-2010
 | 
10:21 uur
Interessant artikel. Ik geloof zeker dat kantoren in zijn historische vorm zullen blijven bestaan. Maar ik denk wel dat flexplekken (al dan niet thuis) een booming business is/wordt. Als ik mijn naaste omgeving kijk dan zie ik veel mensen naar Seats 2 Meat gaan in Utrecht. Dit is typisch zo'n ontmoetingsplaats. Wat je daar merkt is, dat directe collega's worden vervangen door kruisbestuivingen van werknemers, freelancers die voor verschillende organisaties werken. Hierdoor vervalt het missen-van-collega's syndroom. En in Antwerpen (waar ik woon) gaat in januari Burooz van start met hetzelfde concept als Seats 2 Meat. Booming
Willem van Druten  |   | 
8-12-2010
 | 
16:21 uur
@Lodi
Ik weet niet?
a; Twee keer Booming in één korte tekst; heb je een zakelijk belang in deze concepten?
b; Zoals je het brengt doet het me denken aan (zakelijke) zwingers en speed-daten.
Een soort bedrijfs- en beroepsmatige Meat & Great.

Het moet natuurlijk wel allemaal serieus blijven. Werk is werk en dat moet ook af.
Ik heb niets tegen professionele kruisbestuivingen, en mens moet tenslotte omwikkelen, ervaren en leren. Maar of dat nu in etablissementen met namen als Seats 2 Meat (Stoelen 2 Vlees) en Burooz (wat ruikt en klinkt naar een Skaibekleding, Smoother, Breezers of ander Vodka drankjes) moet?
Nu weet ik uit eigen ervaring dat Antwerpen vrijdenkende is dan A’dam.
Misschien heeft mijn reactie dus meer met cultuur te maken.
Denk dat een aantal collega’s van me, die ik tegenwoordig niet vaak meer face-to-face zie omdat ze allemaal op externe – commerciële flexplekken zitten (zeggen ze?!), blij zijn dat ik thuis de nodige flexplekken heb (mijhn garage is nu rookplek).
Lodi Planting  |   | 
9-12-2010
 | 
08:43 uur
@Willem:
a) nee, ik heb geen zakelijke belangen in deze concepten. Mijn punt was om te zeggen dat het groter wordt dan het nu al is!
b)iedereen percipieert het met zaken die hem/haar vertrouwd zijn. Dat is logisch omdat het een nieuw concept is en dan wil je het toch in een hokje kunnen plaatsen. Niet erg.

What's in a name, Willem? Ik constateer een trend die komt overwaaien van Amerika en die eerst in Nederland is neergedaald en dan pas in België. FYI - Seats 2 Meat is in Utrecht. Het concept blijkt fantastisch te werken, er komen steeds meer van dit soort locaties en anders zouden er ook niet dergelijke artikelen op managersonline.nl verschijnen. Wel moet ik toegeven dat het nu nog voornamelijk freelancers zijn die hier gebruik van maken.

Ik begrijp je reactie naar mij toe niet goed. Jij vindt het toch ook een positieve ontwikkeling? Ik noem het beestje wat jij schetst bij zijn naam en je vraagt of ik belangen heb. Beetje vreemd! Had ik al gezegd dat het een booming business was? :-)
Willem van Druten  |   | 
9-12-2010
 | 
11:16 uur
@ Lodi
Dank voor je reactie/spiegel.
Maar je hebt gelijk. Ik ben gewoon jaloers.
In het deel van Nederland moet ik me als ZZP'er behelpen met MacDonald's en Van der Valken (met gratis WiFi). Het is mij gewoon niet Booming genoeg en dat brengt me weer op een idee.
Flexplekken volgens het concept van ''Het Glazen Huis'' met een link naar charity.
Don’t take it to Serious (Request).

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10