Decembercadeautrend: persoonlijk en werkgerelateerd
1 december 2010 -
In het kader van 'het nieuwe werken' en thema’s als duurzame inzetbaarheid en vitaliteit kiezen steeds meer organisaties voor een werkgerelateerd decembercadeau. Een cadeau waarbij de individuele medewerker centraal staat, een cadeau dat helpt vorm te geven aan de werkgerelateerde voornemens voor 2011.
In 2009 ondervond NewNerds dat bedrijven moesten wennen aan het idee om in de decembermaand werknemers een cadeau te geven op mentaal gebied. Bedrijven denken eerder aan een voedselpakket van de plaatselijke supermarkt of een bon van de grootste mediawinkel van Nederland. Toch zag de assessmentleverancier in 2009 de eerste verschuiving plaatsvinden. De cadeaus, die tot doel hebben de medewerker te belonen en te motiveren, verschoven van het voedselsegment naar een belevenis zoals bungeejumping, vliegen of een dagje ontspannen in een welnesscentrum.
Waardemanagement Het geven van ‘een kijkje in de spiegel’ of ‘bewustwording van intrinsieke motivatie’ om zo medewerkers wakker te schudden op het gebied van attitude, drijfveren en leerdoelen lijkt niet voor elke organisatie wenselijk te zijn. Reacties als ‘ te confronterend’, ‘ik kan de consequenties niet overzien’ en ‘staan mijn medewerkers hier wel voor open’ werden vaak gehoord. In 2010 is het echter een ander verhaal. Het minder gewenste ‘waardemanagement’ verdringt het wenselijke ‘competentiemanagement’. Intrinsieke motivatie zegt immers meer over het presteren binnen de functie en werken onder druk dan de competenties waar de kandidaat op papier aan voldoet. Door de omslag naar ‘waardemanagement’ krijgt ‘van toegevoegde waarde willen zijn’ een heel andere dimensie.