zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Volkskrant favoriet bij hoogopgeleide baanzoeker

30 november 2010 - De Volkskrant en VKbanen.nl wederom marktleider onder hoogopgeleiden in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Ook dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), op basis van onderzoek onder bijna 22.000 mensen binnen de beroepsbevolking.


Het onderzoek wijst ook uit dat de andere dagbladen van de Persgroep – Trouw, AD en Het Parool – belangrijk zijn in het oriëntatieproces. 



Actief op zoek
NOA toont aan dat 82 procent van de hbo+ers binnen de beroepsbevolking actief of latent op zoek is naar een baan. Dit percentage ligt zo’n zeven procent hoger dan binnen de gemiddelde beroepsbevolking. Printmedia, internet en het persoonlijke netwerk zijn de top drie oriëntatiebronnen die door de beroepsbevolking gebruikt worden in deze zoektocht. Bijna de helft van de academici en ruim één op de drie hbo’ers gebruikt een landelijk dagblad om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Gratis kranten en vakbladen/carrièrebladen blijken voor deze hoogopgeleide doelgroep minder populair voor dit doeleinde. 

Populaire oriëntatiebron
De combinatie van de Volkskrant en VKbanen.nl bereikt ruim 590.000 hoogopgeleiden en is hiermee als oriëntatiebron marktleider onder deze gewilde doelgroep. De combinaties van Intermediair en Intermediair.nl en de Telegraaf en vacaturekrant.nl bereiken als oriëntatiebron respectievelijk 543.000 en 398.000 hbo+ers. De Volkskrant blijkt bovendien het grootste bereik te hebben onder hbo+ers die werken in een directie-, management- of bestuursfunctie. Daarnaast toont NOA aan dat Trouw van alle landelijke dagbladen het meest selectieve bereik heeft onder hbo+ers werkzaam in het onderwijs, AD het meest selectief is in het bereiken van mensen in de Randstad en dat Het Parool van alle betaalde en gratis dagbladen het meest selectieve bereik heeft in de regio Amsterdam.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Eerste vacaturebank voor hoogopgeleide vrouwen online
 YER waarschuwt: de banenstoelendans gaat beginnen
 Hoogopgeleide wil groeien bij avontuurlijke werkgever
 Werk nog steeds het meest gezocht in krant
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10