30 november 2010 -
De Volkskrant en VKbanen.nl wederom marktleider onder hoogopgeleiden in hun zoektocht naar een nieuwe baan. Ook dit blijkt uit de nieuwe cijfers van het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA), op basis van onderzoek onder bijna 22.000 mensen binnen de beroepsbevolking.
Het onderzoek wijst ook uit dat de andere dagbladen van de Persgroep – Trouw, AD en Het Parool – belangrijk zijn in het oriëntatieproces.
Actief op zoek NOA toont aan dat 82 procent van de hbo+ers binnen de beroepsbevolking actief of latent op zoek is naar een baan. Dit percentage ligt zo’n zeven procent hoger dan binnen de gemiddelde beroepsbevolking. Printmedia, internet en het persoonlijke netwerk zijn de top drie oriëntatiebronnen die door de beroepsbevolking gebruikt worden in deze zoektocht. Bijna de helft van de academici en ruim één op de drie hbo’ers gebruikt een landelijk dagblad om zich te oriënteren op de arbeidsmarkt. Gratis kranten en vakbladen/carrièrebladen blijken voor deze hoogopgeleide doelgroep minder populair voor dit doeleinde.
Populaire oriëntatiebron De combinatie van de Volkskrant en VKbanen.nl bereikt ruim 590.000 hoogopgeleiden en is hiermee als oriëntatiebron marktleider onder deze gewilde doelgroep. De combinaties van Intermediair en Intermediair.nl en de Telegraaf en vacaturekrant.nl bereiken als oriëntatiebron respectievelijk 543.000 en 398.000 hbo+ers. De Volkskrant blijkt bovendien het grootste bereik te hebben onder hbo+ers die werken in een directie-, management- of bestuursfunctie. Daarnaast toont NOA aan dat Trouw van alle landelijke dagbladen het meest selectieve bereik heeft onder hbo+ers werkzaam in het onderwijs, AD het meest selectief is in het bereiken van mensen in de Randstad en dat Het Parool van alle betaalde en gratis dagbladen het meest selectieve bereik heeft in de regio Amsterdam.