30 november 2010 -
Duurzaamheid is lange tijd een modewoord geweest, maar wordt steeds meer een constante factor in de bedrijfsstrategie. Veel bedrijven passen de principes van duurzaamheid grootschalig toe bij hun inkoop- en supply chain management. Voor strategische leveranciers is duurzaamheid zelfs al een must.
Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en het Duitse BME (Association of Materials, Management, Procurement and Logistics). Bovendien blijkt dat duurzaamheid en winst hand in hand gaan: voor maar liefst 83 procent van de respondenten zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor duurzaamheidsinitiatieven. West-Europese leveranciers lopen hierbij voorop.
Grootschalige toepassing
Tegenwoordig passen veel bedrijven de principes van duurzaamheid grootschalig toe. Als gevolg hiervan zal de afdeling inkoop duurzaamheid gaan afwegen bij prijs, kosten, tijd, bezorging en productkwaliteit. Bedrijven betrekken niet alleen economische aspecten in hun beslissingen en processen, maar ook sociale en ecologische overwegingen. Hiermee pleiten ze ervoor om actie te ondernemen tegen corruptie, kinderarbeid en slechte werkomstandigheden. Naast mensenrechten wordt ook het milieu zo strak in de gaten gehouden. "In de nabije toekomst zal duurzaamheid een beslissende rol gaan spelen in de competitiviteit van bedrijven," voorspelt Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland.
Duurzaamheid loont Bij 41 procent van de bedrijven vinden duurzaamheidsactiviteiten op directieniveau plaats. Daarnaast heeft 23 procent duurzaamheid opgenomen als een doelstelling van de inkoopafdeling. Ook is 29 procent bereid om meer te betalen voor duurzame producten. De sector transport en logistiek loopt hierin voorop met 57 procent. De meeste van de ondervraagde bedrijven (89 procent) laten weten dat ze de waarde die duurzaamheid toevoegt niet (kunnen) meten. Dit verandert echter niet de mate van steun voor duurzaam ondernemen: 66 procent is ervan overtuigd dat duurzaamheid loont. Voor 83 procent zijn economische berekeningen de belangrijkste drijfveer voor hun duurzaamheidsinitiatieven. Daarna komen de vereiste van klanten (78 procent) en de bedrijfsfilosofie (77 procent). "Het blijkt maar weer eens dat duurzaamheid en winst prima hand in hand kunnen gaan," aldus Alexander Belderok, partner bij Roland Berger Nederland.
Regionale verschillen Het onderzoek laat een aantal regionale verschillen zien in hoe ver verschillende regio’s zijn met hun de duurzaamheidsactiviteiten. West-Europese leveranciers lopen hierin voorop met 44 procent, gevolgd door Noord-Amerika met 32 procent. Zuid-Amerika, Centraal –en Oost-Europa en Azië zitten op dit moment in een ontwikkelingsfase. "Het onderzoek laat zien dat duurzaamheid een feit is geworden. De winnaars van deze ontwikkeling zullen die bedrijven zijn die zien dat duurzaamheid een nieuwe bron van waardecreatie is en dit ook gebruiken. Dit betekent dat de business case compleet zal veranderen," aldus Belderok.
Toekomst Volgens het onderzoek zal duurzaamheid in de komende vijf jaar aanzienlijk in waarde toenemen. Op dit moment geeft 18 procent van de respondenten aan dat duurzaamheid een onderdeel van de criteria van leverancierscontracten is. Over vijf jaar verwacht 56 procent dat dit het geval is. Ruim een derde van de respondenten (38 procent) betrekken hun directe leveranciers bij hun duurzaamheidsinitiatieven. Echter, het integreren van verschillende leverancierniveaus is nog in een beginstadium: slechts twintig procent heeft contact met leveranciers van het tweede niveau en minder dan vijf procent op het derde niveau. Het niveau van implementatie in inkoop varieert ook. Volgens het onderzoek is duurzaamheid ingebed in de bedrijfsdoelstellingen bij bijna de helft van de bedrijven. Slechts een kwart heeft dat echter gebruikt om specifieke onderdelen aan te wijzen voor actie en activiteiten in de inkoop.
Ik heb al voorbeelden gezien, dat leveranciers in het tenderproces met overheden, worden beloond met kortingen / gunningvoordelen ten opzichte van leveranciers, die niets op het het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen hebben geregeld.
Nederlandse rijksoverheid koopt vanaf 2010 100% duurzaam (MVO) in,
Nederlandse gemeenten kopen vanaf 2010 75% duurzaam (MVO) in,
Nederlandse provincies kopen vanaf 2010 50% duurzaam (MVO) in,
Vanaf 2015 kopen alle overheden 100% duurzaam in.