26 november 2010 -
Slechts één op de vijf studenten in Nederland moet een bijbaan nemen om de opleiding te kunnen betalen. Bijna de helft van de studenten gebruikt de inkomsten uit hun bijbaan om leuke dingen te kunnen kopen. Maar het werken gaat wel ten koste van de studieresultaten.
Dit blijkt uit onderzoek van de speciale studentenportal op NationaleVacaturebank.nl onder ruim 1,000 studenten.
Ervaring opdoen
Eén op de drie studenten geeft aan een bijbaan te hebben om werkervaring op te doen en om op deze manier later meer kansen op de arbeidsmarkt te hebben. Maar veruit de meeste studenten (47 procent) hebben een bijbaan om leuke dingen te kunnen kopen. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: "Werken tijdens je studie is niet voor iedereen pure noodzaak. Studenten vinden het belangrijk om leuke dingen te doen en te kunnen kopen en zijn hiervoor bereid te werken." Het hebben van een bijbaantje naast de studie gaat alleen wel ten koste van de studieresultaten: één op de drie studenten geeft aan dat de studieresultaten door hun bijbaan negatief worden beïnvloed. Borgman: "Er wordt door het bedrijfsleven steeds vaker een beroep gedaan op studenten. Hierdoor zijn bijbaantjes bijna volledige banen geworden en houden studenten minder tijd over om aan hun studie te besteden. Hierdoor behalen ze slechtere studieresultaten."
Reizen voor bijbaan De meeste Nederlandse studenten wonen dicht bij hun bijbaan: 52 procent woont minder dan vijf kilometer van hun bijbaan vandaan. Toch moet 27 procent van de studenten meer dan tien kilometer afleggen om bij hun werk te komen. "Studenten hebben aardig wat over voor hun bijbaan, aangezien elf procent zelfs meer dan 25 kilometer moet reizen. Vaak hebben studenten nog een bijbaan in hun oude woonplaats. In de weekenden moeten ze dan terugreizen om te werken," aldus Borgman.
In bovenstaand bericht wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit en inhoud van de bijbaan. Dit is wel een belangrijke factor om rekening mee te houden. Studelta heeft onderzoek gedaan naar de effecten van een studiegerelateerde of inhoudelijke bijbaan ten opzichte van een standaard bijbaan. Hieruit blijkt dat een inhoudelijke bijbaan zorgt voor het aanleren van effectiever met tijd om gaan. In het werk, maar ook in de studie. Dit komt de studieresultaten juist ten goede.
Daarnaast is het zo dat een studiegerelateerde bijbaan een aantoonbaar positief effect heeft op het kiezen van een baan na de studie. Afgestemd op zowel persoonlijke drijfveren als op competenties.
Wanneer een bijbaan tijdens de studie bijna fulltime is, heeft dit, zoals in bovenstaand artikel beschreven, ongetwijfeld een negatief effect op de studieresultaten.
Zelf doe ik HBO Technische Bedrijfskunde en werk >16u/week bij een metaalwarenfabriek. Heb de luxe dat ik mijn tijden zeer flexibel in kan delen waardoor ik voor en tijdens tentamenweken iets minder of zelf niet kan werken.
Kan veel van de theoriën toepassen en al tijdens de lessen blijft stof beter hangen omdat ik meteen zie hoe ik het toe zou kunnen passen.
Kan me vooral vinden in de conclusie dat het sterk van de bijbaan afhangt wat de effecten zijn op de studie.