24 november 2010 -
Een mens heeft maar twee ogen, twee handen en één stel hersens. Daarom kunnen we maar een bepaalde hoeveelheid informatie verwerken – en daarom krijgen kenniswerkers wereldwijd steeds meer last van informatieoverload. Hoe groot dat probleem is, komt naar voren uit internationaal onderzoek van LexisNexis.
Uit dit onderzoek onder 1.700 werknemers in de VS, China, Zuid Afrika, Engeland en Australië bleek dat meer dan 60 procent van de kantoorwerkers vindt dat ze hun werk niet altijd goed genoeg kunnen doen omdat ze alle benodigde informatie niet snel genoeg kunnen verwerken. Bovendien zeggen alle respondenten dat de hoeveelheid informatie die ze voor hun kiezen krijgen alleen maar toeneemt en dat er binnenkort een punt zal komen waarop ze simpelweg niet meer aan kunnen. Tegelijkertijd stellen de respondenten date en derde tot de helft van de informatie die ze op hun werk onder ogen krijgen niet essentieel is om hun werk te kunnen doen. Hier valt dus een en ander te verbeteren.
Winst en productiviteit
Informatieoverload is niet alleen een probleem voor de werknemers omdat het tot stress leidt, het geeft ook grote (negatieve) gevolgen voor de productiviteit en daarmee op de winst van ondernemingen. Werkgevers zouden dan ook moeten investeren in praktische oplossingen, aldus de onderzoekers. Dit kan door geld en aandacht te besteden aan effetief informatiemanagement in de vorm van IT-processen die de informatie beter beheren en training aan de werknemers om beter met informatie om te gaan.
Bron:Management Issues
Dit is een heel erg zinnig artikel. Menig uur gaat verloren door irrelevante informatie en het ontvangen van dergelijke irrelevante informatie.
Veel mensen denken iets te zullen missen als ze niet alles hebben gelezen om daarna alleen maar tot de conclusie te komen dat een aanzienlijk deel van die informatie geen zakelijk relevantie bevat. Ik kan u twee voorbeelden geven.
Veel emails bijvoorbeeld bevat informatie die ook 'centraal' kan worden gedeeld. In plaats van allerhande attachments mee te zenden zou men veel vaker kunnen overwegen bepaalde 'deel informatie' centraal ter beschikking te stellen.
Het tweede voorbeeld is bijvoorbeeld welke informatie iemand graag wil ontvangen. Als je alle informatie op een hoop veegt word het inderdaad een overdaad aan data waarbij je je af moet vragen of dergelijke ongestructureerd werken wel zo handig is.
Hier kan de IT een bijzonder goede bondgenoot zijn maar het vraagt ook wel een klein beetje willen en discipline. Hou zaken gescheiden. Prive is prive en zakelijk zakelijk. Je ziet namelijk veel mensen vaak verschillende email accounts controleren, vele malen per dag, bang om ook maar niets te hoeven missen.
Een hele aardige kan zijn jezelf aanleren dat je vakliteratuur, die niet meteen zakelijke relevantie heeft maar het volgen van ontwikkelingen, te ontvangen op een prive account. Dat brengt een striktere scheiding aan tussen zakelijke relevantie en de wens op de hoogte te willen blijven van ontwikkelingen. Ik garandeer u dat het plots een stuk overzichtelijker en makkelijker word.
IT is een prachtig middel om die scheidingen aan te brengen en ik adviseer u dan ook eens te gaan praten met uw IT dienst of een kleine seminar te volgen die u daarbij helpt.
Onthou, je mist niet zo snel erg veel informatie als u die goed structureert.
Interessant en zinvol artikel, maar die overload zal niet verdwijnen. Dat is inherent aan internet.
Het lijkt me belangrijker om er voor te zorgen dat informatie goed en snel gefilterd wordt en mogelijk moeten mensen daarbij geholpen worden. Daarbj is het organiseren van dit soort zaken belangrijk. Je bundelt als het ware de informatie en zo kom je tot de kern.
Hoewel internet dus ook nadelen heeft, vind ik persoonlijk dat het niet opweegt tegen de voordelen. Je moet er alleen mee leren werken.