22 november 2010 -
Het 'nieuwe bankieren' is met ingang van 2011 wettelijk vastgelegd in het beroepsonderwijs. Kenniscentrum ECABO past de opleidingseisen voor de mbo-opleiding 'Commercieel medewerker Bank & Verzekeringen' aan. Er is vraag naar een nieuwe generatie medewerkers die integere adviezen geeft en die niet alleen bezig is met omzet draaien.
ECABO zorgt er samen met onderwijsinstellingen voor dat deze ontwikkeling wordt opgenomen in het onderwijsprogramma en wettelijk verankerd wordt. De 'typerende beroepshouding' wordt daarom aangepast. Dit is onderdeel van het beroepscompetentieprofiel en dat vormt op zijn beurt weer de basis van het competentiegerichte mbo-onderwijs.
Klantbelang voorop De nieuwe beschrijving speelt in op de vraag van de sector naar adviseurs die het klantbelang voorop stellen. Voorheen lag de nadruk op commerciële vaardigheden en werd handelen in het belang van de klant impliciet verondersteld. Een aantal citaten uit de nieuwe tekst: "De commercieel medewerker bank- en verzekeringen stelt de klant centraal", "Het gaat om geld en vermogen van huishoudens en bedrijven waarmee zorgvuldig moet worden omgesprongen", "Er wordt een duurzame relatie met de klant nagestreefd."
Het wordt tijd voor dergelijke initiatieven. Vanuit Stichting Legatio geven we ook workshops op middelbare scholen (over jeugd en financien, hoe om te gaan met geld) en wordt met veel enthousiasme ontvangen. Maar toch vreemd dat wij daar zo vernieuwend in zijn. Ik blijf me verbazen dat dergelijke zaken nog niet eerder zijn opgepakt.