Europese bedrijven onduidelijk over corporate databasebeleid
22 november 2010 -
Er bestaan grote verschillen over wie er verantwoordelijk is voor het onderhoud en de nauwkeurigheid van gegevens die zich in zakelijke databases bevinden. 86 procent van de IT-professionals geeft aan medewerkers van buiten de IT-afdeling toegang te geven tot de corporate database, terwijl bijna een derde aan alle medewerkers toegangs- en wijzigingsrechten geeft.
Dit blijkt uit nieuw onderzoek van Informatica Corporation. Bevindingen uit hetzelfde onderzoek, uitgevoerd onder meer dan 600 IT, sales en marketing professionals, geven aan dat bijna alle ondervraagde sales en marketing professionals binnen afdelingen werken die ten minste één database hebben die zij zelf beheren en onderhouden. Onder de respondenten blijkt, dat zij gemiddeld negen afzonderlijke databases per onderneming bezitten, beheren en onderhouden. In ondernemingen met meer dan 1.000 medewerkers is dit cijfer nog hoger.
Geen patroon
"Het praktische beheer van corporate databases, die enorme hoeveelheden aan informatie bevatten, en het gedefinieerde beleid hoe op een effectieve manier deze gegevens te beheren, lijkt geen vastomlijnd patroon te volgen," aldus Bert Oosterhof, director of technology EMEA bij Informatica. "In het beste geval kan dit een gemiste kans om de concurrentie voor te blijven betekenen, maar in het slechtste geval vormt dit een aaneenschakeling van gemiste kansen op klantgebied."
Zorgwekkende toestanden
Het onderzoek genaamd ‘The Data Ownership Dilemma’ suggereert ook dat slecht informatiebeheer kan leiden tot andere zorgwekkende toestanden. Een vicieuze cirkel van IT- en informatieproblemen kan ontstaan aangezien 80 procent van de sales- en marketingafdelingen bekent software in te kopen zonder hierbij de IT- of procurement-afdeling te betrekken. Nog zorgwekkender is het feit dat dit gedrag getolereerd lijkt te worden door 38 procent van de staf op directieniveau. 34 procent van de ondervraagden is van mening dat het rechtstreeks maken van aankoopbeslissingen de interne bureaucratie vermindert.
Controle
In 37 procent van de bedrijven heeft het top management lees- en schrijftoegang , terwijl 25 procent de algemene administratiestaf dezelfde rechten toekent. Kleinere ondernemingen neigen ernaar meer medewerkers toegangs- en wijzigingsrechten toe te kennen "Doordat niemand de leiding neemt en doordat veel organisaties last hebben van onbekende blinde vlekken op gegevensgebied, lopen IT-afdelingen het risico de controle over een onderneming’s meest waardevolle bezit te verliezen. Als de IT-afdeling geen controle heeft over deze gegevens, wie heeft dit dan wel?" vraagt Bert Oosterhof zich af.
Verschillende houding Slechts de helft (52 procent) van de sales en marketing professionals geeft aan dat de IT-afdeling leidend moet zijn in het beheer van gegevens, terwijl 28 procent van mening is dat het beheer bij de individuele afdelingen moet liggen. Slechts zeventien procent vindt dat dit bij alle medewerkers zou moeten liggen. "Wat zorgwekkend is, is dat ook 50 procent van de IT-professionals vindt dat de verantwoordelijkheid van database- en informatiebeheer bij IT moet liggen. Twintig procent vindt dat deze bij alle medewerkers moet liggen en 27 procent is van mening dat deze bij individuele afdelingen thuishoort. Deze resultaten geven een duidelijk verschil in houding ten opzichte van het beheer van deze waardevolle gegevens weer. Vele ondernemingen lijken het belang van het up-to-date houden van hun database in te zien. Ook behalen ze voordeel ten opzichte van hun concurrenten door gebruik te maken van hun bedrijfsinformatie. Een duidelijk gedefinieerd informatiebeleid is echter cruciaal om optimaal van bedrijfsinformatie te kunnen profiteren," aldus Oosterhof.