18 november 2010 -
Het aandeel Nederlanders dat bezig is om een nieuw bedrijf op te richten of ondernemer is van een bedrijf dat korter dan 3,5 jaar bestaat, is van 5,2 procent in 2008 naar 7,2 procent in 2009 aanzienlijk gestegen. Hiermee behoorde Nederland in 2009 tot de top vijf van alle EU-landen die deelnemen aan het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM).
Vergeleken met landen met een vergelijkbaar niveau van inkomen blijft ondernemerschap onder hoger opgeleiden echter nog achter in Nederland. Dit blijkt uit het GEM 2009 rapport van onderzoeksbureau EIM.
Vaardigheden en intenties Het aandeel Nederlanders dat denkt de vereiste kennis, expertise en vaardigheden te hebben om een eigen bedrijf op te richten is eveneens sterk gestegen (47 procent in 2009 versus 38 procent in 2008). Ook het aandeel Nederlanders dat de intentie heeft om binnen drie jaar een eigen bedrijf op te richten is gestegen, van 5,3 procent in 2008 tot 7,4 procent in 2009. Echter, in vergelijking tot het EU- en OESO-gemiddelde zijn intenties om een eigen bedrijf op te richten nog steeds aan de lage kant in Nederland.
Beperkte impact crisis Slechts een vijfde van de nieuwe ondernemers in Nederland geeft aan dat bedrijfsgroei moeilijker is geworden als gevolg van de crisis. Het aandeel nieuwe ondernemers dat verwacht dat ze binnen vijf jaar zullen groeien met twintig of meer (extra) werknemers is zelfs sterk gestegen in 2009 en bedraagt 8,2 procent (vergeleken met 4,1 procent in 2008). Wel vindt ongeveer de helft van de nieuwe ondernemers dat het moeilijker is geworden om een bedrijf te starten in vergelijking tot een jaar eerder. Ruim 40 procent van de nieuwe ondernemers ziet minder kansen als gevolg van de wereldwijde economische crisis.
Stijging bedrijfsopheffingen In 2009 is 1,8 procent van de Nederlanders gestopt als ondernemer van een eigen bedrijf, wat een stijging betekent ten opzichte van 2008 (1,0 procent). In veel gevallen geldt dat het bedrijf niet is voortgezet. Deze stijging hangt waarschijnlijk samen met de economische crisis. Ten opzichte van 2008 zijn redenen zoals een kans om het bedrijf te verkopen, problemen met het verkrijgen van financiering en vooraf geplande exit relatief vaak genoemd in 2009.
Sociaal ondernemerschap
Sociaal nieuw ondernemerschap betreft het opzetten van een activiteit, organisatie of initiatief dat een specifiek sociaal, milieu of gemeenschapsdoel heeft en dat korter dan 3,5 jaar bestaat. Sociaal nieuw ondernemerschap is niet wijd verbreid in Nederland, aangezien slechts 0,9 procent van de volwassen bevolking aangeeft hierbij betrokken te zijn in 2009. Dit is ook betrekkelijk laag in vergelijking tot andere landen met een vergelijkbaar niveau van ontwikkeling.
Innoverende eindgebruikers Innovatie komt niet alleen van producenten, maar ook van eindgebruikers van producten. Eindgebruikers kunnen zowel consumenten als producenten zijn. Het blijkt dat 6,1 procent van de Nederlandse bevolking behoort tot de groep gebruikersinnovatoren. Zij hebben vaker intenties om een eigen bedrijf op te richten en zijn ook al vaker zelf ondernemer. Daarbij geldt dat bedrijven die worden opgericht door gebruikersinnovatoren vaker producten of diensten aanbieden die nieuw zijn in de markt en dat ze vaak in mindere mate concurrentie ervaren.