zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederland wordt steeds ondernemender

18 november 2010 - Het aandeel Nederlanders dat bezig is om een nieuw bedrijf op te richten of ondernemer is van een bedrijf dat korter dan 3,5 jaar bestaat, is van 5,2 procent in 2008 naar 7,2 procent in 2009 aanzienlijk gestegen. Hiermee behoorde Nederland in 2009 tot de top vijf van alle EU-landen die deelnemen aan het jaarlijkse wereldwijde onderzoek van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM).

Vergeleken met landen met een vergelijkbaar niveau van inkomen blijft ondernemerschap onder hoger opgeleiden echter nog achter in Nederland. Dit blijkt uit het GEM 2009 rapport van onderzoeksbureau EIM



Vaardigheden en intenties
Het aandeel Nederlanders dat denkt de vereiste kennis, expertise en vaardigheden te hebben om een eigen bedrijf op te richten is eveneens sterk gestegen (47 procent in 2009 versus 38 procent in 2008). Ook het aandeel Nederlanders dat de intentie heeft om binnen drie jaar een eigen bedrijf op te richten is gestegen, van 5,3 procent in 2008 tot 7,4 procent in 2009. Echter, in vergelijking tot het EU- en OESO-gemiddelde zijn intenties om een eigen bedrijf op te richten nog steeds aan de lage kant in Nederland. 

Beperkte impact crisis
Slechts een vijfde van de nieuwe ondernemers in Nederland geeft aan dat bedrijfsgroei moeilijker is geworden als gevolg van de crisis. Het aandeel nieuwe ondernemers dat verwacht dat ze binnen vijf jaar zullen groeien met twintig of meer (extra) werknemers is zelfs sterk gestegen in 2009 en bedraagt 8,2 procent (vergeleken met 4,1 procent in 2008). Wel vindt ongeveer de helft van de nieuwe ondernemers dat het moeilijker is geworden om een bedrijf te starten in vergelijking tot een jaar eerder. Ruim 40 procent van de nieuwe ondernemers ziet minder kansen als gevolg van de wereldwijde economische crisis. 

Stijging bedrijfsopheffingen
In 2009 is 1,8 procent van de Nederlanders gestopt als ondernemer van een eigen bedrijf, wat een stijging betekent ten opzichte van 2008 (1,0 procent). In veel gevallen geldt dat het bedrijf niet is voortgezet. Deze stijging hangt waarschijnlijk samen met de economische crisis. Ten opzichte van 2008 zijn redenen zoals een kans om het bedrijf te verkopen, problemen met het verkrijgen van financiering en vooraf geplande exit relatief vaak genoemd in 2009. 

Sociaal ondernemerschap

Sociaal nieuw ondernemerschap betreft het opzetten van een activiteit, organisatie of initiatief dat een specifiek sociaal, milieu of gemeenschapsdoel heeft en dat korter dan 3,5 jaar bestaat. Sociaal nieuw ondernemerschap is niet wijd verbreid in Nederland, aangezien slechts 0,9 procent van de volwassen bevolking aangeeft hierbij betrokken te zijn in 2009. Dit is ook betrekkelijk laag in vergelijking tot andere landen met een vergelijkbaar niveau van ontwikkeling. 

Innoverende eindgebruikers
Innovatie komt niet alleen van producenten, maar ook van eindgebruikers van producten. Eindgebruikers kunnen zowel consumenten als producenten zijn. Het blijkt dat 6,1 procent van de Nederlandse bevolking behoort tot de groep gebruikersinnovatoren. Zij hebben vaker intenties om een eigen bedrijf op te richten en zijn ook al vaker zelf ondernemer. Daarbij geldt dat bedrijven die worden opgericht door gebruikersinnovatoren vaker producten of diensten aanbieden die nieuw zijn in de markt en dat ze vaak in mindere mate concurrentie ervaren.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Geef de ondernemer in u de ruimte – vijf tips
 Tien tips en tricks voor wannabe ondernemers
 Nederlanders zijn een ondernemend volkje
 Freelancebestaan lonkt door recessie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10