Een winstmachine creëren? Acht strategische maatregelen
19 december 2002 -
Wie wil nu niet het geheim weten om van een onderneming een ware winstmachine te maken. Tom Peters en Robert Waterman dachten de 'heilige graal' gevonden te hebben in hun boek Excellente ondernemingen.
Tien van de veertig door hen onderzochte bedrijven gingen echter na een paar over de kop. Met de recente val van vermeende moneymakers als Ahold en Aegon is het raadsel alleen maar groter geworden. Dat betoogt Lisa van de Bunt op M@n@gement. Hij geeft in het artikel een overzicht van acht strategische en organisatorische maatregelen die bedrijven nemen in hun streven naar succes.
1. Groei Uitbuiten van reeds succesvolle merken en producten.
2. Fusies en overnames Versneld groeien door samenvoegingen.
3. Bezuinigen op personeel en inkoop Personeels- en inkoopkosten hebben de neiging harder te groeien dan nodig is. Snoeien dus.
4. Grote beheerssystemen opzetten Enterprise Resource Planning pakketten bijvoorbeeld. Tegenwoordig is Customer Relationship Management in.
5. Versnelling van vernieuwing Innovatie als concurrentiekracht.
6. Topmensen 'van buiten' aantrekken Vaak bedoeld om een cultuuromslag mee te bereiken.
7. Nieuw organisatiestructuren Omdat de omgeving verandert, moet de organisatie ook steeds veranderen.
8. Nieuwe vormen van toezicht Heel actueel naar aanleiding van affaires met Enron, KPNQwest, WorldCom en vele anderen.
Geen recept voor succes Van de Bunt beschrijft de voor- en nadelen en valkuilen van de verschillende maatregelen. Hij besluit met de stelling dat een recept voor succes niet bestaat. Helaas.
Bron:M@n@gement