zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Crisis voorbij, tijd voor de androgyne leider

18 november 2010 - De economische crisis heeft niet alleen gevolgen gehad voor de bankrekening, maar ook op de denkwijze van mensen. Als het slecht gaat met de economie, hebben werknemers een voorkeur voor een mannelijke leiderschapsstijl, nu het weer wat beter gaat, gaat de voorkeur uit naar een combinatie van mannelijke en vrouwelijke leiderschapskwaliteiten.


Dat schrijft 6Minutes.be op basis van onderzoek onder 15.000 hoogopgeleiden door Intermediair in samenwerking met de universiteiten van Groningen en Tilburg



Oerverlangen
Evolutionair psycholoog Bram Buunk van de rijksuniversiteit van Groningen stelt dat de mens in moeilijke tijden blijkbaar nog steeds een soort oerverlangen voelt naar een krachtige leider die voor hem de problemen oplost. Een masculien leiderstype dus dat men nog steeds met een man associeert. Naarmate de crisis vermindert, komt er weer ruimte voor een benadering waarin mensen een hoofdrol spelen. 

Tevredenheid
Overigens zijn werknemers helemaal niet zo tevreden over de masculiene leiders. De uitgesproken mannelijke leiders scoren een 6,5 op een schaal van tien. Feminiene leiders krijgen een forse zeven. Leiders die beide leiderschapsstijlen verenigen, androgyne leiders dus, scoren met een acht het hoogste.


Bron: 6Minutes
 
 Doorsturen   1 reactie  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Manager van de toekomst is androgyn
 Vrouwelijke baas wekt meer vertrouwen
 Leiderschapsgedrag ligt constant onder loep
 
 
 
reacties
 
Willem van Druten  |   | 
19-11-2010
 | 
11:09 uur
Vraag aan de onderzoeker Bram Buunk;

Dus leiderschap is vanuit historisch perspectief evolutionair, situationeel en deels door dogmatisme bepaalt? De Kerk als toevluchtsoord ten tijde van crisis zou te maken kunnen hebben met een masculiene beeldvorming van de kerk?

Blijf je zitten met de vraag vanuit de verschillende stakeholders welke leiderschapsstijl effectief is en/of welke gewenst wordt. Dit is namelijk tijd, plaats en omstandigheden afhankelijk.

Een ander punt is dat je leiderschap of gewenste leiderschapstijlen sekse onafhankelijk definieert. Begrippen als feminien, masculien en androgyn hebben psychologisch een tendentieus karakter.
Dit uit zich dan weer in advertenties; “gezien de samenstelling van ons team gaat de voorkeur uit naar een……….m/v”. Daar moeten we dus snel mee ophouden.

Gelukkig bepalen de variabelen van de omstandigheden de invulling.
Anders zou “leiderschap” een grote eenheidsworst worden.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10