zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Licht herstel Nederlandse entertainment- en mediasector

18 november 2010 - Na een krimp van 4,6 procent in 2009 zal de Nederlandse entertainment- en mediasector naar verwachting in 2010 weer licht stijgen met 1,1 procent naar 15,3 miljard euro. Vooral de film- en game-industrie en de bestedingen aan (mobiel) internet groeien de komende vijf jaar fors, met gemiddelde jaarlijkse groeipercentages van boven de zes procent.

De uitgeversmarkt en de radiomarkt daarentegen groeien de komende vijf jaar nauwelijks tot niet. Dat voorspelt PwC in haar tiende editie van de 'Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2010 - 2014', die voor het eerst ook als iPad applicatie beschikbaar is. 



Krimp
De krimp in 2009 was het gevolg van minder advertentie-inkomsten (-14,7 procent) en dalende consumentenbestedingen (-1,0 procent). Vooral de krantenmarkt, de zakelijke uitgeversmarkt en de tijdschriftenmarkt zagen hun inkomsten vorig jaar fors dalen. Alleen de bestedingen in de film- en game-industrie namen vorig jaar toe. 

Advertentie-inkomsten 
Volgens de outlook profiteert de Nederlandse entertainment- en mediasector van de economische opleving. Wel blijft de ontwikkeling van advertentie-inkomsten in 2010 achter bij die van de consumentenbestedingen. Waar de consumentenbestedingen naar verwachting in 2010 stijgen met 2,1 procent naar 11,8 miljard euro, dalen de advertentie-inkomsten voor het tweede opeenvolgende jaar. Dit maal met 2,4 procent naar 3,5 miljard euro. De reclamebestedingen zijn de afgelopen jaren fors geraakt. Het is onwaarschijnlijk dat de bestedingen in de komende vijf jaar weer terugkeren naar het niveau van voor de economische crisis. 

Groei

De Nederlandse entertainment- en mediasector zal naar verwachting jaarlijks met gemiddeld 3,5 procent groeien van 15,3 miljard euro in 2010 naar 17,9 miljard euro in 2014. Dat percentage ligt hoger dan de verwachte groei van het bruto binnenlands product over die periode. Niet alle segmenten profiteren even veel van de economische groei. De grootste gemiddelde jaarlijkse groei vindt de komende vijf jaar plaats in de segmenten film (7,3 procent), videogames (6,5 procent), internettoegang en - advertenties (6,3 procent) en televisie (5,4 procent). De laagste gemiddelde jaarlijkse groei vindt plaats in de segmenten: consumenten tijdschriften (0,6 procent), zakelijke informatie (0,8 procent) en vaktijdschriften (1 procent). De krantenmarkt en de radiomarkt krimpen zelfs de komende vijf jaar, respectievelijk met gemiddeld 1,3 procent en 4,3 procent per jaar. Sander Kranenburg, verantwoordelijk partner voor de entertainment- en mediapraktijk van PwC constateert dat de groei in de entertainment- en mediasector niet meer alleen door de sector zelf wordt bepaald. Met name technologische ontwikkeling (waaronder de beschikbaarheid van bandbreedte en devices) en het veranderende consumentengedrag heeft een grote impact op het tempo en de richting van de groei in de entertainment- en mediasector. Ondernemingen in deze sector moeten zich bewust zijn van deze ontwikkelingen en de impact hiervan tijdig vertalen naar hun verdienmodel. 

Beschikbare technologie en bandbreedte
De E&M-outlook verwacht dat door de economische opleving ook de breedbandmarkt weer een impuls zal krijgen. De bestedingen aan toegang tot breedband groeien de komende vijf jaar gemiddeld met 4,4 procent naar ruim twee miljard euro in 2014. De impact van platformen als iPhone en Ipad zal de (digitale) verdienmodellen in veel segmenten snel doen veranderen: consumenten eisen nieuwe toepassingen. Deze ontwikkelingen zijn een belangrijke groeimotor voor de Nederlandse entertainment- en mediasector. 

Consumentengedrag evolueert snel
Volgens Kranenburg heeft de economische crisis de snelheid waarmee het gedrag van consumenten verandert niet vertraagd. "Integendeel. In een tijd waarin het vertrouwen in de economie broos is, de advertentiemarkt een bescheiden maar onzekere groei laat zien, is de wens van de consument en zijn gebruikerseisen die enige betrouwbare leidraad voor commercieel levensvatbaarheid van producten en diensten. Nu al zie je een beweging dat bedrijven in de sector meer luisteren naar consumenten en hen meer en meer betrekken bij productontwikkeling. Deze trend wordt ondersteund door de enorme vlucht van sociale netwerken en de omarming ervan door traditionele media. Een goed voorbeeld is de overname van Hyves door TMG." 

Druk op bestaande verdienmodellen
Het is niet verrassend dat digitale diensten het meest bijdragen aan de toekomstige groei van de E&M-sector. De bedragen die worden besteed aan digitale media en technologie nemen de komende jaren gestaag toe, van 22 procent in 2009 tot 30 procent in 2010. Maar volgens Sander Kranenburg is het tegelijkertijd essentieel om te beseffen dat niet-digitale inkomsten nog steeds significant hoger liggen dan digitale inkomsten, en dat de komende jaar ook zo zal blijven. "De traditionele media - zoals kranten, tijdschriften, maar ook bioscopen - blijven daarom interessant voor adverteerders. Dat gegeven heeft een wezenlijke impact op de keuze voor de verdienmodellen van spelers in de entertainment- en mediasector. Vlak de kracht van gedrukte informatie niet te snel uit. De uitdaging voor marktpartijen zit hem in het vinden van de juiste online/offline mix. Het wordt steeds meer en/en. Waarbij het aantal doelgroepen toeneemt, maar in volume kleiner wordt."
De outlook constateert tevens een boost van digitale herconsumptie van oude content door de komst van bijvoorbeeld de e-reader, iPad, 3D, HD TV, een groeiende wil om te betalen voor online content, mits het uniek en relevant is, bijvoorbeeld in de vorm van micro-transacties en, ten slotte , een verschuiving (verhoging) in leeftijd in de groep 'early adopters' met betrekking tot nieuwe digitale toepassingen. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zakenreiziger is gek op mobiele technologie
 Top tien internettrends 2010
 Mobiel internetten neemt toe, en daarmee de uitdaging voor de marketeer
 Genomineerden Mediabedrijf van het Jaar bekend
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10