zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Succes ICT-projecten stijgt, tevredenheid daalt

18 november 2010 - Er zijn niet alleen méér ICT-projecten opgestart in 2010, ze worden ook vaker succesvol afgerond dan vorig jaar. Het aantal succesvolle projecten is met tien procent gestegen, zo blijkt uit de ICT Barometer van Ernst & Young. Toch daalt de tevredenheid. 47 procent van de ondervraagden geeft aan dat de projecten niet aan de verwachting voldoen, vorig jaar was dat 42 procent.

 De algehele tevredenheid uitgedrukt in een rapportcijfer is gedaald van 6,9 in 2009 naar 6,7 in 2010.  Frank Harmsen, Executive Manager IT Advisory van Ernst & Young: "Het succes stijgt en de tevredenheid daalt. Dat lijkt tegenstrijdig. De achterliggende verklaring is dat ICT-projecten sinds 2009 minder ambitieus mogen zijn en er meer dan ooit naar de kosten en baten wordt gekeken. Projecten zijn minder complex en dat verzekert de kans op succes."



Invoering CRM-systeem kent meeste problemen
Bij de ondervraagde bedrijven is er sprake van een breed scala aan ICT-projecten, die opgestart zijn. De meest voorkomende projecten zijn het opzetten van een (nieuwe) website en een informatiesysteem. De ondervraagden ervaren de meeste knelpunten bij de invoering van een CRM- en project/planningsysteem. Niet voldoen aan verwachtingen (47 procent) is de meest genoemde reden waarom projecten niet succesvol zijn. Ook een uitgelopen planning (26 procent) wordt regelmatig genoemd.

Een dikke onvoldoende
Meer ondervraagden gaven hun ICT-projecten een dikke onvoldoende. De ICT Barometer toont een stijging van acht procent in 2009 naar dertien procent in 2010. Frank Harmsen: "Nog lang niet alle organisaties hebben een vaststaande procedure voor het opstarten van ICT-projecten. Zes op de tien beoordelen de lasten en baten voorafgaand aan de start van een project en bijna twintig procent van de ondervraagde organisaties voert geen financiële sturing uit tijdens ICT-projecten. Ook het stellen van prioriteiten gebeurt lang niet altijd structureel: zes op de tien organisaties stellen geen prioriteiten aan ICT-projecten of doen dit ad hoc."

ICT-portfoliomanagement
Van de ondervraagde organisaties maakt 22 procent gebruik van ICT-portfoliomanagement. Dit is minder dan vorig jaar, toen was het nog 31 procent. De grootste daling is te zien in de sector handel en distributie, waar tegelijkertijd ook de beoordeling van ICT-projecten het meest terugliep; van een 7,3 naar een 6,2. Frank Harmsen: "Vrijwel alle gebruikers zijn zich bewust van de voordelen van ICT-projectmanagement. Ter verbetering van het ICT-project willen de ondervraagde managers graag meer inspraak vanuit ‘de business’ en een beter inzicht in wat projecten nu opleveren."

 
 Doorsturen   3 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Grote bedrijven gaan weer investeren in software
 Projectmanagers en consultants zeer gewild in 2010
 ICT-beslissers vragen massaal om garanties
 ICT-projecten scoren steeds beter
 
 
reacties
 
Civile  |   | 
18-11-2010
 | 
09:37 uur
Een bijzonder zinnig stuk en signaal. Al jaren probeer ik non IT te overtuigen van het feit dat gecompliceerd in geen enkel opzicht ook interessant is. Dit artikel toont dan ook helder aan dat hoe eenvoudiger de oplossingen en implementatie, des te hoger het succesratio.

Het gegeven dat de ontevredenheid is toegenomen duid mij op twee mogelijkheden.

Communicatie.
Sinds jaar en dag houd ik me bezig met de operationele communicatie tussen IT en Non IT. Daar zie ik nog steeds dat men vanuit IT veel te veel laat liggen. Het gevolg hiervan zijn miscommunicatie of gewekte verwachtingen die niet uitkomen.

Scoringsdrift.
Menig verkoper wil natuurlijk verkopen maar houd veel te weinig rekening met de vraag of hetgeen wat men nodig heeft ook daadwerkelijk nodig heeft. Zijn er alternatieven, moet men soms geen neen verkopen.

Het gevolg daarvan is dat men vaak iets heeft verkocht maar wat de vraag van de klant niet dekt. Meer dan eens heb ik meegemaakt dat men de instelling had, ach, als de klant maar binnen is dan zien we wel weer verder.

Dit is een 'Zonde' die op veel linie's binnen de IT plaats vind overigens, mij een gruwel.

IT is een strategische dienstverlener, iets wat nu eindelijk eens door elke organisatie eens moet doordringen. Dat betekend dat er een duidelijk balans moet zijn. Die is er vaak [nog] niet.

Kosten Baten.
IT gaat vrijwel altijd om kosten en baten. Wanneer men, juist van de IT zijde, dit beter wil in gaan zien en ook als gedachtegoed incorporeert, dan kan door 'Simplyficatie' heel veel geld worden bespaard, iets waar je de IT juist voor in moet zetten.

Als er vanuit de verkoop niet aan dit aspect wordt gedacht, is dat heel erg jammer voor de verkopende partij want wil je je klanten tevreden houden en zelf ook enorm besparen? Dan houd je dingen eenvoudig en begrijpelijk en dan komt het met die ontevredenheid uiteindelijk ook wel goed. :O)
Martijn  |   | 
20-11-2010
 | 
08:03 uur
Mijn eerste reactie op de kop was: ''Prince2''.
Deze projectmethodiek is namelijk 100% gericht op het niet laten falen van het project en 0% op tevredenheid (nee, de Business Case heeft meestal niets te maken met tevredenheid)
Niels Malotaux  |   | 
3-09-2011
 | 
21:53 uur
Hoe kun je een project geslaagd noemen als men niet tevreden is?

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10