17 november 2010 -
Meer dan de helft (56 procent) van de managers, IT-beslissers en afdelingshoofden geeft aan dat zij overweldigd worden door de hoeveelheid data die binnen hun organisatie wordt beheerd. Velen van hen geven aan dat ze vaak vertraging oplopen bij het nemen van belangrijke beslissingen, doordat ze te veel informatie tot hun beschikking hebben.
Bijna de helft (46 procent) zegt dat ze wel eens een verkeerde beslissing hebben genomen als gevolg van slechte of verouderde data. Dat blijkt uit de resultaten van het wereldwijde onderzoek ‘The business impact of big data’ van Avanade, uitgevoerd door Kelton Research. Uit het onderzoek komt naar voren hoe organisaties omgaan met de grote groei van data binnen hun bedrijf. "Organisaties moeten een datacultuur ontwikkelen waarin managers, medewerkers en strategische partners actief kunnen participeren in het beheren van een betekenisvolle datacyclus," zegt Erik Lamers, Business Development & Marketing Director bij Avanade Nederland. "Dit geeft organisaties de mogelijkheid om informatie uit data om te zetten in gerichte zakelijke inzichten."
Dataverslaving Ondanks de uitdagingen die de snelle toename van data met zich meebrengt, geven managers aan dat ze meer en sneller data willen ontvangen. Eén op de drie managers meent dat toegang tot extra databronnen hen in staat stelt hun taken beter uit te voeren. Volgens het onderzoek wordt de vraag naar meer en snellere data gedreven door het vermogen om op de hoogte te blijven van de klantverwachtingen op het gebied van service. "Dit onderzoek bevestigt de feedback van onze klanten over de uitdagingen die zij zien op het gebied van databeheer," vervolgt Lamers. "Managers willen graag snellere toegang tot data, zodat ze de informatiehoeveelheid beter kunnen verwerken. Snelheid is zeer belangrijk, maar content is essentieel om de volledige omvang van data te begrijpen en de correcte organisatorische beslissingen op het juiste moment te maken."
Waarde Managers weten data op waarde te schatten. Zo kunnen ze betere zakelijke voorspellingen maken, waardoor er minder onzekerheid is bij het nemen van beslissingen wat leidt tot een verbeterde concurrentiepositie. 61 procent van de organisaties is van mening dat de datastroom die binnenkomt bij de organisatie zorgt voor fundamentele veranderingen in de bedrijfsvoering.
CRM en beveiliging Wanneer het gaat over de belangrijkste vormen van data, geven organisaties aan dat klantrelaties en verkoopinformatie het belangrijkste zijn voor hun strategische beslissingsprocessen. Ze zien de mogelijkheid om hun omzet te laten stijgen door het inzetten van klantinformatie. Deze focus is de drijfveer voor aanvullende technologische investeringen in CRM-systemen. Tweederde (67 procent) van de managers heeft eerder geïnvesteerd in CRM of overweegt serieus dit in de komende twaalf maanden te gaan doen. Met de groeiende hoeveelheid data is ook een toenemende behoefte aan databeveiliging ontstaan. 78 procent van de ondernemingen zegt dat zij investeren in beveiligingsoplossingen of denkt dit in de komende twaalf maanden te gaan doen. In de publieke sector is de druk nog hoger. 74 procent van de overheidsorganisaties investeert in CRM en 85 procent investeert in beveiliging.
Waarde voor de organisatie Naast bovenstaande resultaten onthult het onderzoek tevens een ontkoppeling in de toenemende hoeveelheid data. Ondanks de toename, de druk om op de hoogte te blijven van klantverwachtingen en de focus op technologische investeringen, worstelen organisaties momenteel nog steeds met ‘big data’ als drijfveer voor echte waarde binnen de organisatie. Aan de ene kant geven de respondenten aan dat de data waardevol is, maar aan de andere kant geeft minder dan de helft van de ondervraagden (46 procent) aan de beschikbare databronnen te zien als strategische onderscheiders voor hun organisatie. In plaats daarvan ziet de meerderheid (54 procent) data als een gevolg van hun werkzaamheden. "Het is duidelijk dat veel ondernemingen grote potentiële voordelen zien als zij kunnen leren hoe zij ‘big data’ effectief kunnen inzetten, maar ze missen de basistechnieken om het te beheren," vervolgt Erik Lamers. "Bedrijven die in de toekomst succesvol willen zijn, moeten databeheer creatief aanpakken. Ze moeten mensen, processen en technologie integreren om de ‘big data’ te beheren."
Ik moet lachen als ik een dergelijk artikel lees. Controle, controle, controle ... zo wordt menig bedrijf aangestuurd en dan zijn cijfers belangrijk. Dat we daarin doorslaan is evident, het is immers het enige harde materiaal. Aangezien we niet altijd tastbaar op andere factoren kunnen sturen, houden we vast aan cijfers en daar worden we enig moment mee dood gegooid. Terwijl het toch echt een van de middelen is.
Janus Kizuna heeft een tool om bijv. vertrouwen te meten in de organisatie. In het begin was er veel weerstand, maar inmiddels zien we schoorvoetend mensen toenadering zoekenover een dergelijke tool. Mooie ontwikkeling ... nu die ander door angst bestierde ondernemingen nog.