15 november 2010 -
Hoe staat het met Het Nieuwe Werken in ons land en welke effecten sorteert het? Op die vragen moet de Nationale Nieuwe Werken Barometer antwoord geven. De barometer is donderdag in het kader van de campagneweek ‘Het Nieuwe Werken doe je zelf’ gelanceerd door Rotterdam School of Management.
In de media wordt veel aandacht besteed aan Het Nieuwe Werken (HNW). HNW houdt in dat werknemers zelf kunnen bepalen waar, wanneer en hoe ze werken en samenwerken, ondersteund door de nieuwste technologie. Dit concept laat meer ruimte voor een goede balans tussen werk en privé en voor zelfontplooiing. Tegelijkertijd is HNW resultaatgericht en kan het onze economie versterken. Met de barometer beschikt ons land over een meetinstrument dat laat zien hoe HNW zich ontwikkelt en wat de gevolgen zijn.
Aspecten Aspecten die jaarlijks zullen worden bekeken zijn:
- Hoe vergevorderd zijn Nederlandse organisaties in de adoptie en
implementatie van Het Nieuwe Werken?
- Wat zijn de ervaringen bij Het Nieuwe Werken?
- Tegen welke problemen lopen organisaties aan bij invoering van Het
Nieuwe Werken?
- Welke effecten worden gerealiseerd bij Het Nieuwe Werken?.
Drie hoofdelementen Via de barometer wordt ook onderzocht hoe ver organisaties zijn in het doorvoeren van drie hoofdelementen van HNW, namelijk een cultuur en een managementfilosofie die HNW ondersteunt, een fysieke werkplekomgeving die HNW mogelijk maakt en het ter beschikking stellen van technologie om plaats- en tijdonafhankelijk te kunnen werken. De barometer is een online vragenlijst, die de komende twee maanden via diverse kanalen wordt uitgezet. Begin 2011 worden de resultaten gepubliceerd en ontvangt iedereen die met eigen gegevens heeft meegewerkt een rapportage en een benchmark.
Ondersteuning
De Nationale Nieuwe Werken Barometer is ontwikkeld in het kader van het publiek-private innovatieproject ProWork. De Nationale Nieuwe Werken Barometer wordt mede ondersteund door het Platform voor de InformatieSamenleving ECP-EPN en sluit aan bij het Tienpuntenplan Flexibel Werken.
Prima dat er veel aandacht aan het nieuwe werken wordt gespendeerd. Maar hoe zit dat op de werkvloer, wat voor offensief kan daar verwacht worden om het mensen duidelijk te maken.
Lastig als je vanuit controle en angst manager bent ... dan ga je het zonder hulp immers nooit toepassen.
Wie helpt die managers? Legatio heeft er al een aantal met succes geholpen. En hoe dankbaar is die taak als coach. Super!
Ik weet dat het weekend is geweest, voor mij een zwaar weekend en probeer mijn hoofd weer helder te krijgen.
In eerdere commentaren, overigens niet alleen ik, ook mede criticasters, zijn we al tot de conclusie gekomen dat HNW, het nieuwe werken dus, helemaal niet nieuw is. Daar ook mijn eerste irritatie. Noem niet iets 'Nieuw' als dat het allerminst is.
Het nieuwe werken behelst onder meer een grote mate van flexibiliteit op verschillende plaatsen en tijden productief te kunnen zijn. Hier bij MOL zijn er dan ook verschillende artikelen verschenen betreffende het zg HNW die soms kant noch wal slaan.
Te pas en te onpas wordt er de koppeling gelegd naar de IT, mijn terrein dus. Hetgeen wat nu HNW wordt genoemd, is als concept en implementatie al meer dan twintig jaar oud. Organisaties zoals o.m. Shell, met heel veel expats, hadden al methodieken om mensen flexibel en onderweg te laten werken, mondiaal. Dit was heel eenvoudig ingegeven door het besef dat die expats heel vaak en veel onderweg waren.
In technisch opzicht, lees: IT wise, is er qua ontwikkeling erg veel verbeterd waardoor flexibel werken makkelijker is geworden. Lees hier voor het gemak even de kabel, wifi, inter en intranet, laptops met webcam, skype, video en telefoon conferencing, sharepoint, email .... kortom alle ingrediënten die flexibel werken en prompte communicatie volkomen maken.
Ook mijn opsomming is niet nieuw want vrijwel al die ingrediënten bestaan al veel langer en zijn alleen maar meer en beter ontwikkeld. Cest ca. De wijze en mate waarbinnen je flexibel kunt werken is ook niet nieuw. Het bestaat namelijk al meer dan 20 jaar en er zullen vast wel 'white papers' te vinden zijn die een goede implementatie mogelijk maken.
Waar loop je dan nog tegen aan?
Technisch denk ik erg weinig. Alle ingredienten zijn aanwezig om het te kunnen en ze werden steeds een stukje goedkoper door de
jaren heen.
Organisatorisch?
Tja, het flexwerken werd al jaren middels verschillende campagnes gepropageerd maar dan meer met het milieu in de hoofdrol. Hoe minder je reisde, hoe meer productief.
Persoonlijk?
Hier slaan we denk ik de spijker een beetje op de kop. Er zijn genoeg werkgevers en managers die helemaal niet zo zitten te wachten op die toenemende afstandelijkheid. Daar zijn al verschillende onderzoekjes naar gedaan en ook menig werknemer gaat gewoon het liefste lekker naar 'de zaak'.
Als we het dan toch zouden moeten hebben, ingevolge de hype van dit artikel, dan zou je het volkomen anders kunnen insteken. Neem de productiviteit in de hoofdrol en je kweekt meteen draagvlak.
Waarom zou ik anderhalf uur in de spits onderweg moeten zijn als ik buiten de spits slechts drie kwartier onderweg ben? Waarom zou ik de auto eigenlijk nemen nu ik met mijn laptop in de trein ook al aan de slag kan?
Gebleken is dat mensen die ziek zijn, met een flexplek thuis, lees laptop, internet en een link naar 'de zaak', zelfs als ze ziek zijn nog wel eens geneigd zijn een uurtje of wat achter de laptop te kruipen. Dus er is voor het invoeren van een flexplek zeker veel te zeggen.
Implementatie?
Wat hebben men nodig?
Technisch slechts de volgende zaken.
- Een laptop met een encrypted harde schijf
- Een beveiligde verbinding via internet naar de zaak
- Een laptop met wifi en een webcam
- Een mobieltje van de zaak
Software
- Office
- MSN/Skype oid
- Beroepsmatige software
Dit laatste evident natuurlijk.
Zorg voor een duidelijke procedure en bereikbaarheid en je kunt. Technisch goed te beheren en redelijk eenvoudig in te voeren.
Do's
- Zorg voor heldere eenvoudige procedures
- Wees alert en disciplinair
- Manage contact tijden en schema's
- Zorg dat de ondersteunende IT diensten goed zijn ingeregeld
Do'nts
- Denken dat het flexibiliseren zoals bovenstaande op gaat voor lles en iedereen
- Geen strategische posities voorzien van een flexplek. Hier worden alleen hele bijzondere functies bedoeld
- Denken dat flexplekken het antwoord op meer productie is
- Bewust zijn dat niet iedereen zoveel zelfdiscipline bezit gebruik te kunnen maken van een flexplek
Kortom,
Maak je het als CEO/Manager alsjeblieft niet al te ingewikkeld en inventariseer heel eenvoudig welke functies ervoor in aanmerking komen en welke niet. Het kan zijn dat het soms voor komt dat iemand door omstandigheden een tijdelijke flexplek nodig heeft. [bijv prive omstandigheden, pojecten met een deadline] En stel deze dan ook beschikbaar.
Beperk het gebruik van die flexplekken tot een minimum want anders is een dergelijk iets moeilijk te managen. Schroom daarnaast niet regelmatig het gebruik van een werkplek per positie te 'challengen'. Het kan zo maar zijn dat een flexplek kan worden opgeheven.
Zoals u lezen kunt is het implementeren van flexplekken een niet al te groot probleem maar net als bij elk ander project, wel een zaak om even goed over na te denken wat de haalbaarheid en nut betreft. Maar noem het alsjeblieft niet 'Het Nieuwe Werken'. Want nieuw is het allerminst.