Beleggers willen bescheiden en vriendelijke topman
15 november 2010 -
Beleggers en analisten hebben het meeste vertrouwen in een topman die bescheiden en vriendelijk is. Dat blijkt uit onderzoek onder circa 1.400 beleggers en analisten, uitgevoerd door Rotterdam School of Management.
Een meerderheid van de beleggers en analisten heeft vertrouwen in opbestuurders. Karaktereigenschappen die het meeste vertrouwen van beleggers opleveren zijn: bescheidenheid, vriendelijkheid en zelfvertrouwen. Beleggers hebben nauwelijks een voorkeur voor mannen of vrouwen, maar wel voor meer vrouwelijke karaktereigenschappen.
Gedrag en vertrouwen
Gedragingen die de grootste invloed op het vertrouwen van beleggers hebben, zijn offensief gedrag (negatief) en empathie (positief). Met slecht gedrag wordt veel meer vertrouwen verloren, dan er met goed gedrag wordt gewonnen. Vertrouwen van beleggers in de accountant leidt tot een grotere geloofwaardigheid van alle door een onderneming publiek gemaakte informatie, niet alleen van de gecontroleerde informatie
Ook de vriendelijke en bescheiden topman/vrouw kan een wrange leider zijn. Het lijkt me niet goed om op het oog af te gaan. Kwaliteiten blijken door wat de man of vrouw gedaan heeft, niet hoe hij of zij overkomt.
Dat je als empathisch leider beter overkomt naar je mensen is iets wat zeker is, maar dat zegt maar een heel klein beetje over de leiderscapaciteiten van de persoon.
Willem van Druten
|
|
16
-
11
-
2010
|
10
:
50
uur
Er is blijkbaar een trend en herijking aan de gang van het begrip Leiderschap. Onder druk van de zoektocht naar nieuwe businessmodellen.
In veel vakartikelen, tv-series (waaronder Leiders gezocht van Jeroen Smit)en in de publieke media zie je de vraag ontstaan naar een ander profiel.
Nuchter, doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, Gespeend van decadentie en afleidende bijwerkzaamheden - gefocust op de job, intuďtief met een sociale antenne en communicatief vaardig, Niet redenerend vanuit een episch machtscentrum maar het aansturen, ontginnen en verzamelen van kennis van anderen, visionair voor het brengen van de boodschap over richting en actie, coach van- en toezichthouder op de voortgang van het proces.
Dit is een ander gedragsprofiel en zijn andere competenties dan in een hoogconjunctuur.
Nu gaat het meer over het benutten van creativiteit en inzicht van anderen om te overleven, althans de resultaten en continuďteit op langer termijn zeker te stellen, en de boel bij elkaar te houden.
Talent en kennis niet te laten verlopen.
Zoeken naar de kracht van het collectief binnen de business en een blik op de markten en klanten. Tot en met het volgen van en vragen aan klanten wat ze willen.
Een verschuiving van verticale machtsverhoudingen (pusch) ten gunste van horizontale stakehouders invloed (pull).